Agama Hindu


TEORI KEDATANGAN AGAMA HINDU KE ASIA TENGGARA


Menurut pendekatan tradisi, terdapat teori “trivamsa” iaitu teori yang menekankan peranan tiga kasta yang tertinggi iaitu Brahmin, Ksatria dan Vaisya.

Teori Vaisya telah dikemukakan oleh N.J.Krom dan disokong oleh G.Coedes. Teori ini merupakan teori yang berdasarkan faktor ekonomi. Hal ini kerana emas merupakan sebab utama kedatangan India ke Asia Tenggara.  Buktinya, Kira-kira dua abad sebelum masihi, India telah kehilangan bekalan emasnya di Siberia kerana berlakunya kekacauan di bahagian tengah Asia yang telah menyekat jalan perdagangan emas. Keadaan ini telah menyebabkan India mengimport seberapa banyak wang syiling emas daripada empayar Rom. Namun, Maharaja Vespanian telah menghentikan pengeksportan syiling perbuatan ini telah mengancam kestabilan ekonomi Empayar Rom. Di tengah-tengah pencarian baru, timbul alasan untuk mengembara ke Asia tenggara yng disifatkan sebagai “Suvarnabhumi” bumi emas atau “Suvarnadvipa” semenanjung emas.  Buktinya, terdapat kitab-kitab klasik India seperti Ramayana, Jataka, dan Wayu Purana menyatakan Asia tenggara terkenal sebagai kawasan pengeluar emas.


Teori Ksatria pula merupakan teori yang telah diketengahkan oleh C.C. Berg. Beliau mengatakan bahawa agama Hindu telah disebarkan ke Asia Tenggara melalui kegiatan pahlawan  atau anak raja india, iaitu daripada golongan kasta Ksatria. Mereka dikatakan keluar dari India untuk mencari tanah jajahan baru kerana perebutan kuasa yang berlaku di dalam negeri mereka sendiri. Hal ini kerana hanya putera sulung sahaja yang berhak ke atas takhta setelah kematian bapanya. Putera-putera yang lain akan keluar mengembara mencari tanah jajahan sendiri. Mereka belayar ke Asia Tenggara bersama-sama dengan pengikut mereka. Dalam tempoh putera India mengembara, mereka telah mengahwini wanita-wanita tempatan dan mendirikan kerajaan yang bercorak Hindu. Hal ini secara tidak langsung menyebarkan agama Hindu ke Asia Tenggara. Bukti kedatangan agama Hindu jelas kelihatan dengan peninggalan-peninggalan candi di Asia Tenggara.


Teori Brahmin pula telah dikemukakan oleh J.C.Van Leuv. Beliau percaya bahawa agama Hindu ini sebenarnya telah disebar dan dikembangkan oleh golongan Brahmin iaitu golongan tertinggi dalam kasta di India. Agama Hindu ini merupakan satu agama yang bersifat eksklusif. Seseorang itu tidak dapat memeluk agama Hindu melainkan dia dilahirkan sebagai seorang Hindu. Namun melalui upaca Vratyastoma, orang-orang asing dapat diterima masuk ke dalam agama Hindu. Upacara vratyastoma adalah upacara penyucian diri dalam agama Hindu, sebelum seseorang masuk dalam agama Hindu. Upacara Vratyastoma merupaka upacara yang selalunya dilakukan oleh golongan Brahmin. Hal ini menyebabkan mereka dijemput oleh raja-raja tempatan untuk melalukan upacara tersebut. Buktinya, Raja Khmer Indravarman 1 telah mendapat bimbingan secara langsung daripada tokoh Vedanta, Sankaracaya.  Mereka juga diberikan dilantik sebagai penasihat raja,pembesar atau menteri di istana,baik dalam urusan agama mahupun politik. Teori Brahmin ini telah  ditekankan oleh J.C.Van Leuv sebagai teori yang utama. Hal ini kerana golongan Brahmin merupakan golongan yang terlebih dahulu memperolehi pengetahuan tentang teks-teks Sanskrit di ashram, India.



LATAR BELAKANG AGAMA HINDHU


Dari segi sejarahnya, tamadun asli India bermula di lembah Indus di Mohenjo-Daro dan di Harappa yang dikenali sebagai kebudayaan Dravidia. Kemudiannya, kedatangan bangsa Arya yang bersama-sama membawa agama Brahman dan bahasa Sanskrit sekitar abad ke-2 S.M, bukan sahaja berlaku perkembangan kebudayaan Arya, bahkan telah dapat memdominasi kebudayaan tempatan di Asia Tenggara. Proses ini sering disebut sebagai Brahmanisasi atau Sanskritisasi. Sejak kedatangan bangsa Arya yang bermula pada Zaman Veda ataupun tradisi shruti, terdapat karya-karya sastera Veda yang mengandungi empat koleksi iaitu Rigveda, Yajurveda, Samaveda dan Atharvaveda.


Rigveda berasal dari kata “rig” yang bererti memuji. Kitab ini berisi 1000 puji-pujian kepada para dewa dalam bentuk kidung, dan setiap kidung (sukta) terbagi dalam beberapa bait. Bahagian akhir Rigveda membicarakan tentang rawatan orang mati, pembakaran dan penguburannya. Samaveda pula mempunyai kandungan yang lebih berbentuk nyanyian untuk sesuatu upacara.  Kumpulan yang menyanyikan lagu-lagu dalam Samveda dikenali sebagai Udgatara. Yajurveda pula mempunyai kandungan yang berbentuk doa yang disebut sebagai Andaryu. Yajurveda terbahagi kepada dua bahagian iaitu Yajurveda putih yang mengandungi pembacaan doa berbentuk puisi tanpa keterangan manakala Yajurveda hitam pula pembacaan doa berbentuk puisi dengan keterangan.  Atharveda pula mengandungi doa-doa yang digunakan oleh sami-sami Hindu untuk mengubati penyakit. Keempat-empat Veda ini pula mengandungi empat bahagian iaitu Samhita, Brahmana, Aranyaka dan Upanishad.   Pada zaman Veda ini belum wujud agama Hindu yang khas yang dianuti oleh golongan rakyat umumnya, oleh kerana persoalan-persoalan agama yang bercorak falsafah dan abstrak masih dimonopoli oleh kaum Brahmin. Apa yang wujud lebih tepat dinamakan agama Brahmin sahaja. Oleh kerana sifatnya elitisme, telah menimbulkan tentangan terhadapnya. Di Timur India pada abad ke-6 S.M, telah muncul tentangan dari fahaman materialisme atheisem(Charvaka), agama lain dan Buddha. Sedangkan di sebelah Barat India timbul cabaran dari agama Bhagavata melalui kitabnya yang terkenal iaitu Bhagavad Gita. 


Dari segi ajaran atau doktrinnya, terdapat empat prinsip dasar iaitu karma, samsara, moksa dan advaita. Hukum karma menekankan balasan kerana mengikut keinginan hawa nafsu. Samsara bermaksud pengulangan kelahiran dalam bentuk haiwan dan sebagainya, sekiranya masih melakukan kejahatan. Bagi mereka yang membuat kebaikan, mereka akan mengalami moksa atau bebas dari samsara. Akhirnya meraka akan mengalami advaita, iaitu bercantum semula dengan dewa Brahma.   Daripada prinsip-prinsip umum ini terbentuk ajaran Hindu secara khusus.


Khusus tentang aspek ritualnya, agama Hindu sebenarnya bercorak politheisme dan henotheisme. Mengenai corak politheisme yang bermaksud, orang-orang Hindu menyembah apa sahaja, baik yang berada di bumi, langit mahupun di angkasa dan sebagainya.Sebagai contohnya, sembahan yang berupa binatang, tumbuh-tumbuhan atau benda-benda alam yang lain, semuanya dianggap sebagai Tuhan atau Dewa. Demikian begitu banyak dewa-dewa yang menjadi sembahan orang-orang Hindu, sehingga seorang rishi, mendakwa jumlahnya sehingga 330, 000 dewa.   Berkenaan dengan nama-nama dewa tersebut, ada yang berasal dari tradisi tempatan sendiri dan juga ada yang berasal dari pengaruh luar seperti dari Parsi. Antaranya ialah dewa Indra, Mitra, Varuna, Agni dan Soma.


Dalam corak politheisme ini terdapat doktrin trimurti, iaitu kepercayaan kepada tiga dewa yang utama iaitu Brahma (Pencipta), Vishnu (Pemelihara), dan Siva (Pemusnah). Setiap dewa ini mempunyai pasangan masing-masing misalnya dewi Uma bagi dewa Siva, dewi Lakshmi bagi dewa Vishnu dan dewi Sarasvati bagi dewa Brahma. Selain itu, terdapat dewa Ganesha yang berkepala gajah, dewa Hanuman yang berwajah seperti monyet Kartikeya atau Skanda dan lain-lain lagi.   Ringkasnya, ajaran ritual ini disebut juga sebagai Puranik yang berasaskan pemujaan dewa trimurti dan dewa-dewa yang lain. Mitos agama yang popular tentang Siva dan Vishnu telah dikumpulkan dalam 18 sajak yang panjang dalam bahasa Sanskrit dan dikenali sebagai Puranas (cerita lama). Sajak ini menceritakan lagenda tentang pembentukan dunia  dan Tuhan-Tuhan, para keramat dan pahlawan zaman silam beserta jurai keturunan raja-raja dan peraturan-peraturan mengenai peribadatan, dan juga bentuk-bentuk penyembahan. Manakala Vishnu pula merupakan subjek utama dalam Puranas. Bhagavan adalah gelarannya yang digemari yang membawa maksud Yang Terpuja dan para penyembahnya pula disebut sebagai Bhagavatas. Selain itu, Vishnu atau Bhagavan menawarkan keselamatan rohani kepada semua tanpa mengira kasta samada Brahma, Vaisya, Ksatria atau Sundra. Keselamatan rohani ini dikenali juga sebagai dharma iaitu dilakukan melalui avatars (doktrin kewujudan kembali) yang boleh membawa seseorang itu kepada karma. Hal ini dapat dilihat seperti avatar Vishnua yang popular diceritakan dalam Mahabrattha atau sajak Bhagavad Gita iaitu berlaku ke atas Krishna yang menjadi pemandu kepada pedati Arjuna.



Sebenarnya, walaupun dewa-dewa Hindu cukup banyak sekali, namum terdapat kecenderungan untuk memilih dewa-dewa tertentu sebagai sembahan yang utama. Kecenderungan inilah yang dikenali sebagai ajaran henotheisme atau istha devata, iaitu menyembah sebarang dewa atau tuhan yang dipilih atau disukai. Misalnya, di antara dewa-dewa trimurti, ada yang lebih suka menyembah dewa Siva atau Vishnu daripada yang lain-lain. Kemudiannya selari dengan sifat popular dalam ajaran Hindu ini, maka dewa-dewa itu disembah dalam bentuk yang konkrit berupa patung iaitu sebagai simbol dewa-dewa yang sebenar. Di sini timbul pula konsep avatar atau penitisan dewa-dewa Siva dan lain-lain dalam bentuk manusia dan sebagainya, demi untuk memenuhi tujuan tertentu.  


Comments

Popular Posts