Badiuzzaman Said al-Nursi, Pencetus Gerakan Islam di Turki.
Pengenalan
Tumbangnya
institusi Khalifah Uthmaniyah pada 1924 Masihi merupakan titik tolak bermulanya
kehancuran dan kehilangan sinar Islam di Turki. Pengaplikasian sistem Khalifah
sebagai sistem pemerintahan dan pentadbiran Turki roboh dan terkubur begitu
sahaja selepas sistem Republik diaplikasikan dalam pemerintahan Turki.
Pengenalan sistem sekular oleh Mustafa Kamal Attartuk dalam pentadbiran Turki
sebagai presiden yang pertama, secara perlahan-lahan telah menyebabkan malapnya
cahaya Islam di Turki. Hal ini berkaitan dengan usaha Mustafa Kamal Attartuk
dalam mengubah pentadbiran yang berkonsepkan Islam bertukar kepada wajah Barat.
Sekularisme boleh didefinisikan sebagai pelajaran berkaitan dengan keduniaan
sahaja tanpa dicampurkan dengan amalan dan pengajaran akhirat.
Antara
perubahan secara drastik yang dilakukan oleh beliau selepas memegang jawatan
sebagai presiden ialah menghapuskan institusi Khilafah (1924), menutup sekolah
agama (1924), mengharamkan kegiatan tarekat (1925), melarang pemakaian tarbus
dan purdah (1925), melaksanakan undang-undang Eropah (1926), menggantikan huruf
Arab kepada huruf Latin (1928), menggugurkan Islam sebagai agama rasmi negara
(1928), menghapuskan undang-undang keluarga Islam (1934) dan mengisytiharkan
Ahad sebagai hari cuti am (1935). Perlaksanaan perlembagaan dan
undang-undang yang tidak berlandaskan syariat menyebabkan kemarahan masyarakat
kerana Agama Islam diketepikan. Kemunduran dan kepincangan yang berlaku dalam
masyarakat Islam di Turki melahirkan pejuang agama Islam yang bernama
Badiuzzaman Said Nursi. Kelancangan beliau dalam berkata-kata, ketajaman akal
fikiran yang berisikan ilmu al-Quran dan kelancaran penulisannya serta pengaruh
dan pengikutnya yang besar berjaya mengubah persepsi masyarakat dan mencetuskan
gerakan Islam di Turki dalam menentang penularan sekularisme dan pemerintahan
diktaktor.
Latar Belakang
Nama beliau yang
sebenar ialah Said bin Mirza. Said al-Nursi telah lahir pada tahun 1877 Masihi.
Beliau mendapat gelaran Said al-Nursi kerana nama tersebut adalah kerana beliau
lahir di kawasan yang bernama Nurs. Gelaran Badiuzzaman pula telah diberikan
kepadanya oleh gurunya yang bernama Syeikh Fathullah semasa berumur 15 tahun
tetapi ditolak olehnya namun diterima semula kerana tanda syukur atas kurniaan
Allah swt. Ia bermaksud “keunggulan Zaman”. Hal ini kerana keupayaannya yang
boleh mengingati dan menghafal dalam masa yang singkat. Kekayaan ilmu dan juga
ketajaman fikiran beliau juga merupakan musabab yang kukuh dalam diberikan
gelaran tersebut. Beliau lahir dalam keluarga yang baik. Bapanya bernama Mirza
dan sangat dihormati ramai. Bapanya digelar Sufi Mirza kerana dia sorang yang
mempunyai ilmu yang luas, banyak beribadat dan warak. Buktinya, mulut lembunya
akan diikat apabila mereka melintasi tanaman orang lain sebelum sampai ke
kawasan ragut. Perilaku Mirza iaitu bapa kepada Said al-Nursi menunjukkan bahwa
beliau seorang yang mempunyai perwatakan orang yang baik dan taat kepada ajaran
agama.
Ibunya
pula bernama Nuriyah. Ibunya juga seorang yang warak. Beliau sentiasa dalam
keadaan suci dan berwuduk apabila menyusukan anak-anaknya. Selain itu,
Badiuzzaman mempunyai peribadi yang luar biasa kerana beliau telah mendapat
asuhan serta didikan awal dari keluarganya. Ketegasan bapanya telah membentuk
sikap disiplin dan istiqamah, manakala kelembutan dan sifat keibuan Nuriyah
berjaya menanamkan sifat kasih sayang dalam diri al-Nursi. Badiuzzaman
Said al-Nursi merupakan orang yang cinta akan ilmu. Hal ini kerana beliau telah
merantau mencari ilmu sejak berusia sembilan tahun. Al-Nursi telah berguru
dengan ramai tokoh ulama yang bijak pandai dan antaranya ialah Shaykh Muhammad
Amin Afandi, Shaykh Sayyid Nur Muhammad, Shaykh Muhammad al-Jalali, Shaykh
Muhammad al-Kafrawi, Shaykh Abd al-Rahman, Shaykh Fahim, Mulla Abdullah, Mulla
Ali al-Sawran dan Mulla Fathullah.
Beliau
bukan sahaja mendalami ilmu agama bahkan ilmu sains moden juga turut
dipelajari. Buktinya, beliau telah menguasai bidang sejarah, geografi,
matematik, geologi, fizik, kimia, astronomi, falsafah dan sebagainya.
Setelah beliau menguasai ilmu agama dan sains, beliau banyak menyumbang
pemikiran Islam dan memberi sumbangan dalam perjuangan di Turki. Akhir sekali,
beliau telah meninggal dunia dan kembali ke rahmatullah menetap ke alam kekal
abadi pada hari Rabu 23 mac 1960 pada jam 3 pagi.
Pencetus Gerakan Islam di Turki
Ketinggian ilmu
dalam diri Badiuzzaman Said al-Nursi menyebabkan beliau mempunyai ramai anak
murid dan pengikut. Hal ini menjadikan beliau seorang yang berpengaruh besar di
Turki. Perkara ini boleh dilihat dengan jelas semasa perang berlaku. Rakyat
Turki telah menubuhkan satu pasukan sukarelawan termasuk di Anatolia yang
bernama A-Tashkilat al-Makhsusah. Pertubuhan ini telah ditubuhkan atas perintah
diraja dan tujuannya adalah bagi menjamin keutuhan dan perpaduan kerajaan
Uthmaniyah.
Badiuzzaman
Said Nursi telah diberi kepercayaan dan penghormatan bagi memimpin pasukan
sebagai panglima pasukan sukarelawan dari Timur. Pasukan pimpinan al-Nursi
dikenali sebagai The Felt Hats dan pasukan ini amat digeruni oleh pasukan lawan
kerana kehandalan mereka dalam menembak dan menunggang kuda serta mempunyai
semangat jihad yang tinggi. Al-Nursi memainkan peranan yang besar dalam
pertempuran ini kerana beliau sentiasa cuba menerapkan sifat disiplin yang
tinggi kepada pasukannya. Keperibadian beliau juga terserlah semasa peperangan
kerana Badiuzzaman merupakan seorang yang sangat menekankan dan menjaga adab
peperangan. Hal ini dibuktikan dengan tindakan al-Nursi yang membebaskan
kesemua tawanan dengan selamat walaupun orang-orang Armenia telah berlaku kejam
dengan melakukan pembunuhan beramai-ramai ke atas kanak-kanak Islam.
Badiuzzaman
Said al-Nursi memandang pendidikan sebagai satu kepentingan yang mendorong
beliau dalam mengetengahkan idea penubuhan Madrasah al-Zahra. Punca al-Nursi
mengetengahkan idea penubuhan madrasah adalah kerana pengasingan antara ilmu
sains dan agama. Hal ini kerana beliau ingin membuat perubahan dalam pendidikan
khususnya corak pendidikan agama yang diamalkan oleh masyarakat Kurdi di Timur
Turki. Beliau menegaskan bahawa ilmu agama adalah sinaran bagi hati dan ilmu
sains adalah cahaya bagi akal. Beliau
juga mencadangkan supaya saringan dilakukan terhadap guru-guru agar yang
berkelayakan sahaja akan diterima mengajar. Bagi meningkatkan keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran, guru-guru ini perlu memiliki kemahiran
berkomunikasi dalam bahasa atau dialek masyarakat tempatan dan bentuk
pengajaran juga perlu disesuaikan dengan keadaan semasa dengan mendedahkan
pelajar kepada pembelajaran yang bersifat interaksi dua hala dan yang boleh
menajamkan fikiran, membuka minda dan lebih terbuka menerima teguran dan
kritikan seperti dialog dan perdebatan.
Bagi
memastikan keberkesanan dan kejayaan system ini, beliau telah mempraktikkan
system ini di sekolahnya di Sekolah Horhor. Semangat al-Nursi yang
berkobar telah membawa beliau ke Istanbul pada 1896 dan 1907 bagi menjelaskan
idea tentang madrasah al-Zahra kepada Sultan Abdul Hamid II. Reaksi yang
positif diberikan oleh sultan, namun disebabkan kegawatan ekonomi yang berlaku
menyebabkan peruntukan terpaksa ditangguhkan. Pada tahun 1911, al-Nursi sekali
lagi mengutarakan cadangannya tentang penubuhan madrasah okepada sultan dan
cadangan tersebut juga diluluskan beserta dengan peruntukan yang dicadangkan.
Namun begitu, perlaksanannya juga gagal walaupun batu asas telah diletakkan di
Irtamit iaitu sebuah kawasan yang berdekatan dengan Tasik Van disebabkan oleh
Perang Dunia Pertama. Pada tahun 1922, cadangan tentang penubuhan
madrasah al-Zahra dibangkitkan sekali lagi did dalam persidangan kabinet dan
cadangan ini juga mendapat sokongan padu ahli perwakilan dan peruntukan
sebanyak 150 ribu lira telah diluluskan. Walaupun begitu, polisi pentadbiran
negara yang menekankan dasar sekular telah membantutkan usaha perlaksanaan
Madrasah al-Zahra.
Sumbangan
terbesar Badiuzzaman dalam mencetuskan gerakan Islam di Turki adalah melalui
penulisan Risalah al-Nur. Risalah al-Nur merupakan satu karya agung Said Nursi
yang terhimpun sebanyak 130 buah risalah dalam 14 jilid besar dan
risalah-risalah ini dikumpulkan dalam bentuk buku-buku di bawah tajuk-tajuk
seperti Sozler, Shualer, Lemalar, Mektubaat dan lain-lain lagi serta kesemua
tajuk-tajuk ini berjumlah enam ribu muka surat. Kandungan Risalah al-Nur
difokuskan tentang keimanan selaras dengan keadaan Turki pada ketika itu yang
bergolak dengan pemerintahan Turki yang berpaksikan sekularisme yang dibawa
oleh Mustafa Kamal Attartuk. Rujukan yang digunakan oleh beliau dalam menulis
risalah ini adalah dengan menggunakan al-Quran dan al-Hadith sahaja. Penulisan
Risalah al-Nur pada mulanya hanya ditulis dengan tangan oleh al-Nursi bersama
anak muridnya kerana mereka tidak mampu untuk menyediakan belanja pencetakan.
Tugas menulis tafsir ini dengan tangan merupakan satu kerja yang merbahaya pada
ketika itu. Sesiapa yang disyaki menulis dan menyebarkan tulisan risalah
ini akan dikenakan tindakan tegas, bukan sahaja penjara malah mereka juga akan
diseksa.
Walaupun ancaman telah diberikan pihak
kerajaan, Badiuzzaman dan para pelajarnya tidak gentar dan giat dalam
menyebarkan Risalah al-Nur. Buktinya, mereka telah berjaya membuka 40 tempat
yang baru sebagai tempat menjalankan kerja menyalin Risalah al-Nur bagi
disebarkan kepada penduduk Isparta. Badiuzzaman juga tidak pernah serik
dalam menyebarkan Rislah al-Nur meskipun beliau telah dibuang daerah ke banyak
tempat seperti Barla, dimasukkan ke dalam penjara dan diracun berkali-kali. Hal
ini kerana beliau percaya Risalah al-Nur yang membicarakan soal-soal keimanan
mampu mewujudkan keamanan dan kesejahteraan negara. Iman merupakan sumber
akhlak mulia dan sifat-sifat terpuji, tidak sekali-kali akan mengganggu
keamanan, bahkan dengannya akan terhasil pula kesejahteraan. Kesannya sehingga
ke hari ini, Risalah al-Nur telah diterjemahkan ke dalam bahasa Jerman, Itali,
Perancis, Rusia, Rumania, Bulgaria, Parsi, Kurdi, Urdu, India, Melayu,
Indonesia dan bahasa-bahasa di negara-negara Asia Tengah.
Badiuzzaman
juga merupakan seorang yang aktif dalam menyertai gerakan-gerakan dalam
memperjuangkan syariat Islam di Turki. Buktinya, al-Nursi menyertai Parti
al-Ittihad al-Muhammadi yang dipimpin oleh Darwish Wihdati. Tujuannya adalah
usaha dalam memberi penerangan tentang kepentingan syariat Islam serta memantau
agar parti yang menggunakan Rasulullah saw sentiasa berada di landasan yang
betul. Ketegasan al-Nursi dalam memperjuangkan perlembagaan berteraskan syariat
bukanlah bermakna beliau menolak dan menentang fahaman sekular dan barat secara
keseluruhan. Beliau melihat kemajuan material juga pentingvdalam mengisi
kebebasan dan membina peradaban namun, kemajuan material yang dibawa oleh Barat
perlu disaring oleh syariat supaya ia benar-benar membawa manfaat kepada ummah.
Dalam aspek ini, al-Nursi melihat negara Jepun boleh dijadikan contoh kerana
masih mengekalkan budaya asal ketika mencedok kemajuan daripada Barat.
Al-Nursi
sememangnya dikenali sebagai seorang yang bersikap lantang. Contohnya, beliau
merupakan salah satu anggota jabatan Dar al-Hikmah al-Islamiyyah berada di
bawah kendalian Shaykh al-Islam,yang bangkit menyokong fatwa bantahan terhadap
fatwa kerajaan yang ditandatangani Shaykh al-Islam. Fatwa ini telah melabelkan
pejuang-pejuang kemerdekaan sebagai pemberontak yang perlu dikenakan hukuman
bunuh. Bantahan yang dikemukakan al-Nursi telah menguatkan lagi gerakan
kemerdekaan yang berpusat di Ankara. Kemarahan masyarakat Islam terhadap
pentadbiran Parti al-Ittihad wa al-Taraqqi yang memuncak, akhirnya satu tragedi
yang dikenali sebagai Tragedi 13 April 1909 telah meletus. Kritikan-kritikan
tajam beliau terhadap parti pemerintah dijadikan asas penahanan dan pembabitan
beliau dalam peristiwa tersebut dan Hubungan al-Nursi dengan Parti al-Ittihad
al-Muhammadi. Parti al-Ittihad al-Muhammadi merupakan sebuah persatuan
yang besar kerana keahliannya yang terdiri daripada 300 juta orang Islam dan
perpaduan yang berlandaskan keimanan dan walihahnya adalah beriman kepada
Islam. Sungguhpun demikian, kegagalan pihak pendakwa dalam pembuktian,
membawa kepada pembebasan beliau. Hal ini kerana pihak pendakwa tidak dapat
mengaitkan parti tersebut terlibat dalam perancangan untuk menggulingkan kerajaan.
Said
al-Nursi merupakan seorang yang lantang dalam menyampaikan pendapatnya. Hal ini
boleh dilihat dengan jelas penentangannya terhadap Inggeris di Istanbul. Beliau
telah menggunakan menggunakan kekuatan pidato, ketajaman pena serta pengaruhnya
yang besar dalam membangkitkan kesedaran rakyat untuk mempertahankan agama dan
tanah air serta menyemarakkan api penentangan terhadap Inggeris. Penentangan
bermula selepas kekalahan Kerajaan Uthmaniyah dan pakatannya iaitu Jerman dalam
Perang Dunia Pertama. Kekalahan ini telah membuka ruang dan mendorong mereka
dalam menjalinkan perjanjian yang digubal oleh Kuasa Berikat seperti Perjanjian
Mudros (Oktober 1918) dan Sevres (Mei 1920) membawa kepada pendudukan Kuasa
Berikat yang diketuai Inggeris di Istanbul. Situasi yang dihadapi oleh kerajaan
Uthmani ketika itu, menurut al-Nursi adalah satu penghinaan kepada agama dan
negara. Ia juga menjelaskan pengkhianatan minoriti bukan Muslim yang telah
menyambut kedatangan penjajah ke bumi Istanbul dengan deringan loceng gereja,
ciuman serta sujud di hadapan ’penyelamat mereka’.
Kesimpulan
Badiuzzaman Said
al-Nursi bukanlah suatu nama yang asing lagi dalam Kerajaan Uthmaniyah. Beliau
merupakan pejuang dan pemikir Islam yang gigih dalam menyelamatkan kepincangan
dan pergolakan iman yang melanda dalam masyarakat Turki selepas Mustafa Kamal
Attartuk menjadi pemerintah negara. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh
Badiuzzaman dalam memastikan umat Islam masih mengamalkan syariat-syariatnya
dan berada di landasan yang benar. Tindakan yang diambil oleh beliau telah
menyebabkan pihak pemerintah berasa gusar dan bimbang kerana usaha yang diambil
oleh al-Nursi dalam membaik pulih keimanan masyarakat telah mencetuskan gerakan
Islam di Turki dan menyebabkan agenda mereka dalam mensekularkan negara Turki
menjadi sukar.
Ketinggian
ilmu yang diamalkan dan disebarkan oleh beliau membawa kepada keamanan dan
kesejahteraan rakyat atau masyarakat di Turki terutamanya dalam aspek
pendidikan. Walaupun usaha dan tindakan Nursi adalah suatu yang namun beliau
tetap memberanikan diri serta beristiqmah dengan perjuangannya mengubah dasar
negara. Secara ringkasnya, Badiuzzaman Said al-Nursi merupakan seorang ulama
yang memperjuangkan Islam ketika ideologi Barat menyesatkan pemikiran masyarakat.
Beliau juga telah mengorbankan seluruh hidupnya demi cahaya agama Islam
sehingga beliau diberi jolokan tokoh pembaharuan (tajdi( Turki abad ke-20).
Comments
Post a Comment