Tajuk : Gerakan Politik di China Menjelang Penghujung Abad ke-19
PENGENALAN
Setelah China mengahadapi dua
perang dengan kuasa barat iaitu Perang Candu
dan Perang Arrow, muncul masalah dalaman iaitu kebangkitan rakyat yang
kecewa dengan kelemahan pentadbiran Dinasti Ch’ing. Kebangkitan yang berlaku
menjelang penghujung abad ke-19 melambangkan bahawa Dinasti Ch’ing mengalami
kemerosotan dan diambang kejatuhan. Hal ini telah menyebabkan kerajaan meneliti
semula kekuatan negara China demi menjaga keselamatan dan menjaga kedaulatan
negara. Pada penghujung abad ke 19, wujud pelbagai reaksi daripada rakyat.
Bagi golongan intelektual,
mereka kagum dengan kekuatan kuasa Barat dan mula memikirkan cara bagi
membangunkan China dengan menggunakan teknologi barat untuk menumpaskan orang
Barat semula. Mereka berpendapat bahawa China harus dimajukan serta dimodenkan
dari segi senjata, ekonomi,dan sistem pemerintahan kuno di China. Mereka
menginginkan sebuah sistem pemerintahan yang sama dengan kuasa-kuasa barat yang
lain dan tumpuan utama mereka ialah pada Jepun kerana kejayaan Restorasi Meiji.
Contoh tokoh-tokoh yang muncul ialah seperti Putera K’ung, Kang Yu Wei, Lin
Tse-hsu dan banyak lagi. Maka wujud
usaha untuk membina kilang-kilang senjata serta memodekan bidang ketenteraan di
China. Rancangan untuk memulihkan China melalui proses pemodenan merangkumi
sektor-sektor seperti pertahanan, hubungan luar, penterjemahan, industri
perkapalan dan juga kilang makanan dan kain.
Namun, kesan daripada perang,
perebutan konsesi barat, kegiatan mubaligh kristian dan bencana alam juga telah
menyebabkan munculnya gerakan untuk membela dan mempertahankan kedaulatan
China. Cara yang digunakan oleh golongan ini lebih agresif atau radikal dalam
menuntut perjuangan dengan menggunakan senjata untuk menghalau orang asing
keluar daripada China. Contoh gerakan yang muncul pada penghujung abad 19
adalah seperti Gerakan Menguatkan Diri, Pemberontakan Taiping, Gerakan 100
hari, Pergerakan Boxer dan Komiuntang.
GERAKAN MENGUATKAN DIRI
Gerakan Menguatkan diri ini
berlangsung daripada tahun 1861 sehingga 1895. Gerakan ini dipanggil sebagai
Gerakan Yang Wu atau Gerakan Pembaratan. Mereka juga dikenali sebagai Polisi
T’ung K’ung yang diambil sempena nama Maharaja T’ung-chih yang digabungkan
dengan nama Putera K’ung. Gerakan ini bertujuan untuk menguatkan diri untuk
mencari kelemahan China dengan memulihkan kekuatan ketenteraan China, menjalin
hubungan baik dengan kuasa barat, usaha-usaha penterjemahan dan membina
industri berat dan ringan serta penyertaan dalam perdagangan anatarabangsa. Golongan yang bangkit dalam menetang kuasa
asing terdiri daripada golongan intelektual.
Antara perintis utama dalam gerakan ini ialah Pesuruhjaya, Lin Tse–hsu.
Beliau merupakan tokoh yang menggalakkan pembelajaran dari Barat. Antara
capaian yang telah dilakukan oleh Lin Tse–hsu adalah seperti merampas dan
memusnahkan candu. Beliau telah meminta
akhbar asing dari Macao, Singapura dan India untuk diterjemahkan, mengumpul
maklumat tentang geografi, sejarah, politik dan undang- undang barat, beliau juga
mengarah supaya menterjemah undang-undang antarabangsa dari Vattel dan buku
seperti Cyclopedia of Geography diterjemah ke dalam bahasa China di bawah tajuk
Ssu-kuo-chih (Daftar Alam untuk Empat Negara) pada tahun 1841. Bagi menguatkan
pertahanan di Canton, beliau telah mengarahkan pembelian sebanyak 200 senapang
dan mengarahkan penterjemahan buku panduan cara membuat senapang.
Perintis seterusnya dalam gerakan ini ialah Wei Yuan
(1794-1856) yang merupakan seorang sarjana klasik yang mempunyai kesedaran
terhadap pemodenan China. Beliau mensarankan agar kerajaan China mengamalkan
polisi “belajar teknologi tinggi orang gasar untuk mengawal mereka”. Kesedaran beliau terhadap perlunya perubahan
lahir daripada pengalaman yang pernah menjadi setiausaha peribadi pemangku
Gabenor Jeneral Liangjiang semasa Perang Candu. Atas pengamatan beliau semasa
perang tersebut, beliau mula akur akan kekuatan sebenar orang Barat yang
mempunyai kapal wap, senjata moden, dan latihan ketenteraan yang lengkap. Oleh
itu, beliau telah membuat penyelidikan dan menghasilkan sebuah buku yang
bertajuk Hai–kuo t’u-chih (Ilustrasi Indeks Alam untuk Negara Kelautan). Buku
ini terbahagi kepada empat bahagian. Bahagian pertama mengandungi perkara yang
berkaitan dengan keadaan sejarah, geografi, dan politik semasa negara
barat.Bagi bahagian kedua pula berkenaan dengan pembuatan senjata barat,
bahagian ketiga tentang pembinaan kapal, lombong dan peralatan lain-lain, dan
bahagian keempat pula tentang kaedah berhubung dengan barat. Buku ini kemudiannya dikembangkan kepada
beberapa edisi iaitu 50 jilid pada 1844, 60 jilid pada tahun 1847, dan 150
jilid pada 1852. Selain itu, beliau juga telah
mencadangkan agar sebuah kilang senjata dan limbungan kapal dibina di
Kwantung dengan melantik orang barat sebagai penasihatnya, memperkenalkan sains
tentera laut dalam peperiksaan tentera dan mengendali pengurusan ketenteraan
dengan baik.
Penubuhan yang dikenali sebagai Tsungli Yamen mula
ditubuhkan bermula dari Dikri maharaja pada 13 Januari 1861. Dalam dikri ini
maharaja meminta agar sebuah institusi yang mengendalikan hubungan China dengan
negara luar ditubuhkan. Dalam dikri kedua yang telah dikeluarkan pada 20
Januari 1861 pula maharaja menamakan institusi tersebut sebagai Tsungli Yamen. Dalam Dikri maharaja pada 13 Januari 1861
juga, maharaja juga telah meminta dua jawatan pengawas perdagangan diwujudkan.
Jawatan pengawas perdangan di selatan merupakan jawatan yang sedia ada, jawatan
pengawas perdagangan di sebelah utara telah diwujudkan. Jawatan pengawas
perdagangan di selatan dikenali sebagai Pesuruhjaya Tinggi Pelabuhan Selatan
(Nan-yang ta-chen) manakala pengawas perdagangan di utara pula dikenali sebagai
Pesuruhjaya Tinggi Utara(Pei-yang ta-chen) yang menguruskan hal ehwal pelabuhan
perjanjian di utara.Tugas bagi kedua-dua pesuruhjaya ini ialah menguruskan soal
perdagangan dan juga sebagai pegawai diplomat untuk menguruskan kehadiran
diplomat asing ke China. Selain itu,
pada pertengahan abad ke-19 Kastam Kemaharajaan Kelautan China telah ditubuhkan.
Kerajaan China melantik orang barat yang pertama iaitu Inspektor Jeneral
kastam.G.T.Lay untuk menjawat jawatan tersebut.
Tugas badan ini adalah mengendalikan urusan percukaiaan dagangan China,
dan juga menjadi badan mengumpul dana bagi membayar ganti rugi kepada pihak
Britain dan Perancis.
Walaupun terdapat desakan dan
cadangan daripada pelbagai pemimpin China, idea pembaharuan ini hanya diterima
selepas kekalahan China di tangan Barat pada tahun 1860. Pengajaran selepas
kekalahan telah mengubah pandangan China terhadap kuasa Barat. Pegawai-pegawai
China dan Istana yang sebelum ini bersikap antiorang asing mula mengubah
pandangan. Namun Perang Arrow telah membuka lembaran baru dalam perhubungan
China dan Barat. Putera K’ung merupakan salah seorang pemimpin yang sedar akan
perlunya China mengubah dasar yang lebih terbuka dan bertolak ansur. Antara
tindakan Putera Kung ialah beliau telah membuka sebuah pejabat hal- ehwal luar
dan kelas terjemahan. Putera Kung mula sedar
bahawa jika China mematuhi perjanjian dengan kuasa barat, dan melayan mereka
dengan baik maka keamanan akan dapat dicapai. Beliau mula menganggap hubungan
China dan barat perlu dijalankan secara aman. Idea Putera Kung telah mendapat
sokongan daripada Manchu Grand Councillor, Wen-hsing, Tseng Kuo-fan, Tso
Tsung-tang dan Li Hung-chang. Selain
itu, atas cadangan Putera Kung, Kui Liang dan Wen Hsiang Tsungli Yamen (Pejabat
Untuk Pengurusa Am) telah ditubuhkan pada 11 Mac 1886. Pejabat ini lebih kepada
sub jawatankuasa dalam Grand Council. Ia mempunyai lima jabatan dengan empat
jabatan mengendalikan soal hubungan dengan Britain, Perancis, Rusia, dan
Amerika Syarikat.Urusan China dan Jepun dimasukkan dalam Jabatan Rusia. Jabatan
yang kelima ialah Jabatan Tentera Laut yang juga mengurus soal pelabuhan
perjanjian, pembinaan limbungan kapal, pembuatan peluru,senjata dan mesin,
pembelian dan pengeluaran kapal wap, dan permbinan jalan kereta api, telegraf
dan lombong di beberapa wilayah di China.
Di samping itu, terdapat juga usaha menguatkan diri di wilayah. Antara pemimpin wilayah yang penting ialah Tseng Kuo-fan, Tso Tsung-tang dan Li Hung-chang. Mereka merupakan tokoh yang berperanan penting dalam menghapuskan kebangkitan Taiping. Mereka juga mendapat iham untuk membangunkan negara China daripada keberkesanan Ever-Victorious Army. Mereka sedar bahawa kelemahan China perlu dibaiki dengan menguatkan bidang persenjataan dan perkapalan di China dengan meniru kekuatan tentera barat. Oleh sebab itu, usaha-usaha pembinaan kilang senjata dan perkapalan dijalankan. Tseng Kuo-fan yang mendapat pendidikan Konfusius berpendapat bahawa pembaharuan dalam bidang ketenteraan yang dilakukan oleh China harus mengikuti ajaran moral dan etika. Berlandaskan prinsip ini beliau telah membina sebuah kilang senjata di Kiangsi pada tahun 1855, di Anqing pada tahun 1861 sebuah lagi kilang senjata telah dibina. Kilang ini menggunakan tenaga buruh untuk mengeluarkan peluru, senapang, peluru meriam, dan serbuk peletup.
Di samping itu, terdapat juga usaha menguatkan diri di wilayah. Antara pemimpin wilayah yang penting ialah Tseng Kuo-fan, Tso Tsung-tang dan Li Hung-chang. Mereka merupakan tokoh yang berperanan penting dalam menghapuskan kebangkitan Taiping. Mereka juga mendapat iham untuk membangunkan negara China daripada keberkesanan Ever-Victorious Army. Mereka sedar bahawa kelemahan China perlu dibaiki dengan menguatkan bidang persenjataan dan perkapalan di China dengan meniru kekuatan tentera barat. Oleh sebab itu, usaha-usaha pembinaan kilang senjata dan perkapalan dijalankan. Tseng Kuo-fan yang mendapat pendidikan Konfusius berpendapat bahawa pembaharuan dalam bidang ketenteraan yang dilakukan oleh China harus mengikuti ajaran moral dan etika. Berlandaskan prinsip ini beliau telah membina sebuah kilang senjata di Kiangsi pada tahun 1855, di Anqing pada tahun 1861 sebuah lagi kilang senjata telah dibina. Kilang ini menggunakan tenaga buruh untuk mengeluarkan peluru, senapang, peluru meriam, dan serbuk peletup.
Tambahan, beliau juga telah
membina kapal wap bersaiz kecil. Pada tahun 1865, Tseng Kuo-fan, Li Hung–chang
dan Li Hung–chang juga telah menaja untuk membina Kilang Senjata Kiangnan di
Shanghai. Selain itu, kilang senjata ini juga menjadi biro penterjemahan. Hasil
penterjemahannya ialah sebanyak 156 karya barat daripadanya 98 buah karya telah
diterbitkan. Terdapat juga
badan-badan persendirian seperti Depot
Buku Saintifik (Ko Chih Shu She) dan Persatuan Penterjemahan Shanghai (I Shu
Kung Hui) yang menjalankan usaha penterjemahan.
Tseng Kuo-fan juga telah menghantar sebuah memorial yang sulit setahun
sebelum kematiannya, ia mengandungi pekara yang dapat memodenkan China.
Antara pekara yang terkandung
dalamnya ialah memindah pusat negara dari Peking ke tempat yang lain,
memansuhkan pengamalan rasuh dalam kerajaan, membuat reformasi ketenteraan
dengan menubuhkan tentera moden dan tentera laut dan kedua- dua badan tersebut
diletakkan di bawah kerajaan pusat, menyemak semula perbendaharaan kerajaan dan
meletakkannya di bawah kerajaan pusat, dan membuat reformasi dalam pemilihan
pekerja dalam perkhidmatan kerajaan.
Terdapat pelbagai halangan bagi menjayakan gerakan menguatkan diri
ini. Antaranya adalah tentangan daripada
golongan konservatif terhadap usaha ini. Misalnya, pada tahun 1867, Putera Kung telah memperkenalkan jabatan astronomi dan
matematik di Tung Wen Kuan dan menjemput professor asing untuk mengajar mata
pelajaran itu telah menghadapi tentangan
daripada Grand–Secretary Wo-jen, iaitu pendukung utama sarjana Neo-Confucian.
Beliau mempersoalkan
bagaimanakah mereka harus menerima pelajaran orang yang tidak bertamadun
berbanding kebaikan ajaran China sendiri. Lupakah orang China terhadap
penaklukan orang asing ke atas Peking dan membakar Iatana Musim Panas. Oleh
kerana pendirian beliau yang tidak bersetuju dengan pembahruan ini, Wo-jen
telah menolak untuk menjadi ahli Tsungli Yemen dengan memberi alasan tidak
sihat. Selain itu, sarjana China juga
menghalang beberapa langkah pembangunan China
kerana perasaan cemburu dalam kalangan mereka. Misalnya,Yung Wing sering
mendapat tentangan daripada beberapa pegawai sarjana tertinggi negara China
apabila beliau berusaha untuk meningkatkan pencapaian Gerakan Menguatkan Diri .
Usaha beliau yang cuba membawa sebanyak 120 pelajar China ke Hartford,
Connecticut ini juga ditentang oleh pihak sarjana klasik yang tidak percaya
bahawa hubungan dengan pihak Barat boleh menyebabkan mereka lupa dan
meninggalkan ajaran moral Konfusius.
PEMBERONTAKAN TAIPING
Pada abad ke-19, kedudukan
Dinasti Ching berada pada kedudukan yang lemah selepas kekalahannya dalam
perang menghadapi Barat. Sistem pentadbirannya yang lemah seperti rasuah,
penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa juga menyumbang kepada kelemahan dinasti
tersebut. Pemerintah Dinasti Ching pada masa itu juga merupakan seorang
pemerintah yang lemah iaitu Maharaja Hsien-feng (1851-1861).
Kelemahan-kelemahan pemimpin Manchu telah menimbulkan tanggapan bahawa
pemerintah Dinasti Manchu kehilangan mandat dari syurga. Hal ini menyebabkan
muncul persatuan sulit untuk menyatukan orang China dalam menundukkan dinasti
asing itu.
Tokoh yang memimpin
kebangkitan Taiping merupakan seorang anak petani dari selatan China yang
bernama Hung Hsiu-chuan. Ahli-ahli Taiping terdiri daripada kumpulan masyarakat
bawahan seperti pekerja lombong, pendayung sampan, petani tidak bertanah dan
ahli-ahli persatuan sulit serta pelarian, penyuludup, tentera yang dipecat,
lanun dan penganggur. Pemberontakan ini sebenarnya cuba mewujudkan unsur
ketuhanan dengan menggunakan kepercayaan rakyat cina mengenai usaha untuk
memulihkan semula kepercayaan shangdi iaitu kepercayaan tradisional masyarakat
cina yang telah digabungkan dengan unsur–unsur Kristian. Dinasti Qing yang menggunakan gelaran Huangdi
iaitu sama dengan Shangdi menyebabkan rakyat percaya bahawa Hung Hsiu-chuan
mendapat mandat daripada tuhan untuk melakukan pembaharuan dengan menggulingkan
pemerintahan Qing. Perkataan Di membawa
maksud “High” dalam Bahasa Inggeris dapat dilihat pada hujung kedua–dua nama
iaitu huangdi dan shangdi. Hal ini memberikan kaitan di antara pemerintahan
Manchu dengan pemerintahan yang ingin dipulihkan oleh Hong Hsiu-chuan.
“ what we wear and clothe all come from
heaven, even drop a drop of water and food we eat are from Heavenly Shangdi”. “
heaven is Shangdi.” “ there are no others God except the heavenly Shangdi.’ God
is the only true creation god.”
Antara rancangan pembaharuan
yang dicadangkan olehnya ialah sistem tanah yang dijanjikan oleh Hong Hsiu-chuan
juga menarik orang ramai untuk terlibat dalam kebangkitan penentangan ini. Pada masa itu, pemerintahan Manchu yang tidak
telus dari segi hak milik tanah dan mengamalkan sistem feudal membebankan
rakyat terutama golongan petani. Keadaan ini membebankan mereka kerana hasil
titik peluh mereka tidak jmemberikan pulangan yang lumayan kepada mereka kerana
terpaksa membayar cukai. Setiap individu yang melepasi umur 16 tahun tidak kira
lelaki mahupun perempuan akan mendapat bahagian tanah. Bagi golongan petani, perkara ini amat
menguntungkan mereka kerana anak–anak mereka akan mendapat tanah dan ini
membantu untuk menambah hasil pendapatan keluarga. Walaupun pada dasarnya,
tanah tersebut bukan hak milik mereka dan mereka tidak boleh menyimpan harta
namun pemberian tanah untuk menghasilkan pendapatan memberi semangat kepada
golongan petani bahawa adanya kesamarataan semua anggota msyarakat. Tidak ada
pihak yang akan mendapat lebih dan hasil bersama akan disimpan di stor awam.
Berbanding dengan semasa pemerintahan Manchu yang memiliki sepenuhnya hak
terhadap tanah dan dikawal oleh pegawai yang dilantik.
Antara capaian gerakan
Taiping ialah mereka telah berjaya menawan Yung-an. Mereka telah memecahkan
kepungan oleh tentera kerajaan pada April 1852. Mereka meneruskan peperangan ke
Hunan dan menawan ibu negeri wilayah tersebut iaitu Changsa. Gerakan
pemberontakan diteruskan semula ke utara dengan penawanan Yochow pada 13
Disember 1852. Mereka berjaya merampas banyak senjata yang telah ditinggalkan
oleh tentera kerajaan. Nanking menjadi sasaran seterusnya bagi tentera Taiping,
Pada 19 hingga 21 Mac 1853, Nanking telah berjaya ditawan. Hung Hsiu-chuan
telah menukar nama Nanking kepada “ibu negeri syurga”.Titik perubahan dalam
Gerakan Taiping mula tercetus pada tahun 1860. Hal ini kerana pihak kuasa Barat
mula melihat Kerajaan Taiping mula mengancam mereka. Hal ini adalah disebabkan
kejayaan Raja Setia menawan Hangchow dan Soochow. Dalam senarai serangan ini, Shanghai mungkin
menjadi sasaran yang seterusnya mengikut perkiraan Barat. Hal ini membimbangkan
mereka kerana Shanghai merupakan pusat perdagangan dan perniagaan di China.
Tindak balas atas serangan
Taiping, satu kumpulan tentera asing telah ditubuhkan oleh pihak barat dengan
perlantikan Federick Townsand sebagai ketua bagi mempertahankan serangan
daripada Taiping. Pasukan ini mendapat sokongan daripada Li Hung-chang. Li
Hung-chang dan dua orang pegawai iaitu Tseng Kuo-fan dan Tso T’ung T’ang telah
ditugaskan membentuk tentera baru yang dipanggil Tentera Huai. Dengan ini,
tentera Huai berjaya menyerang kedudukan Taiping di sekitar Shanghai dan
Soochow serta wilayah Kiangsu. Manakala Tso T’ung T’ang berjaya menyerang dan
menawan kedudukan Taiping di Chekiang untuk memutuskan bekalan makanan ke
Nanking. Oleh itu, Nanking telah dikepung oleh tentera. Keadaan genting ini
telah menyebabkan Hung Hsiu-chan mengambil tindakan membunuh diri dan
digantikan oleh anaknya iaitu Hung Fu. Tentera dibawah pimpinan Tseng Kuo-fan
telah berjaya memasuki Nanking dan membunuh semua pengikut Taiping dan Hung Fu
berjaya dijejaki dan dibunuh di Kiangsi. Sementara itu, Raja Setia telah
ditangkap tetapi dilayan dengan baik oleh Tseng Kuo-fan. Akhirnya, pergerakan
Taiping berjaya dipadamkan pada 1864.
GERAKAN 100 HARI
Kang Yu wei ( 1858-1927)
merupakan tokoh yang dilahirkan di Nan-hai, Kwangtung dalam sebuah keluarga
yang berada. Pada tahun 1882, beliau telah mengunjungi Shanghai dan mengagumi
dengan pentadbiran gaya Barat di Shanghai. Beliau mula memikirkan cara untuk
memajukan negaranya. Pada tahun 1888, memorial pertama mula ditulis kepada
kerajaan China untuk mengajak ke arah kemajuan. Namun, penulisannya tidak
disampaikan kepada maharaja kerana ditapis. Hal ini kerana penulisannya
menganggap beliau sebagai seorang yang gila. Seterusnya, syarahan telah
diadakan di Kwangtung untuk menyebarkan ideanya. Syarahan-syarahannya telah
menarik minat ramai. Apabila China telah dikalahkan oleh Jepun dalam Perang
Sino-Jepun pada tahun 1895, beliau berpendapat bahawa reformasi perlu dilakukan
dan ini telah menjadi isu utama pada masa tersebut. Ketika Perjanjian
Shimonoseki, beliau telah menulis memorialnya yang kedua dan mendapat
tandatangan seramai 1,200 orang sarjana. Dalam memorialnya yang kedua
berpendapat bahawa China harus mencontohi Jepun.
Selain itu, Kang Yu Wei telah
menerbitkan akhbar Chung Wai Chi Wen (Buletin Dunia) pada 1895. Akhbar ini
telah diedarkan secara percuma kepada pegawai kerajaan.Usahanya berhasil
menarik minat dan sokongan beberapa
orang pegawai kerajaan. Antaranya ialah Wen Ting shih dan Chen Chih. Idea Kang
Yu Wei telah diluaskan lagi oleh Wen Ting Shih dengan menubuhkan sebuah
persatuan yang dikenali sebagai Chiang Hsueh Hui (Persatuan Belajar Menjadi
kuat) di Peking. Antara aktiviti yang
dijalankan oleh persatuan ini ialah
syarahan, penterjemahan buku dari Shanghai dan bercadang untuk menubuhkan
perpustakaan. Aktiviti dan usaha pembaharuan yang dilakukan oleh kumpulan
pembahruan ini telah menimbulkan kebimbangan kepada pihak Maharani Balu Tzu-hsi
dan pengikutnya. Mereka mula bertindak dengan menghalau Kang Yu Wei keluar
daripada Peking manakala pengedaran
akhbar Chung Wai Chi Wen pula
dihentikan. Oleh sebab itu, Kang Yu Wei telah pergi ke Shanghai. Dengan
sokongan Chan Chih tung Gabenor Jeneral
Liangkiang cawangan Chiang Hsueh–Hui di Shanghai, 4 tugas utama penubuhan ini
ialah menterjemahkan dan mencetak buku, menerbitkan surat khabar, menubuhkan
perpustakaan dan menubuhkan muzium. Selan itu, Kang Yu Wei dan pengikutnya juga
menubuhkan Pao Kuo Hui (Persatuan Melindungi Negara), ia bertujuan untuk
melindungi China iaitu pemerintahan Dinasti Ching. Usaha Kang Yu Wei yang
menghantar beberapa memorial yang menyeru pembahruan akhirnya menarik minat
maharaja dan akhirnya Maharaja Kuang Hsu telah mengeluarkan dikri untuk manjalankan pembahruan pada 11 Jun
1898.
Kang Yu Wei juga telah
dilantik sebagai ahli Tsungli Yemen . Pembahruan ini dikenali sebagai
Pembahruan Seratus Hari. Istana maharaja telah mengeluarkan dikri untuk memberi
penjelasan tentang perubahan di China. Ia juga bertujuan untuk menjadikan China
sebagai sebuah Negara yang moden dan berperlembagan. Lebih daripada 110 dikri dikeluarkan
sepanjang pembahruan ini. Antara
dikrinya ialah pendidikan yang
menggantikan “the Eight – Legged Essay”
dalam peperiksaan awam kepada esei berkaitan isu-isu semasa, menubuhkan
Universiti Kemaharajaan di Peking dan sekolah moden di wilayah yang akan
mengajar pengajaran China dan Barat. Sebuah sekolah perubatan di bawah
Universiti Kemaharajaan juga dicadangkan untuk dibina.Di dalam pentadbiran
Kerajaan pula, penghapusan terhadap badan kerajaan yang tidak menjalankan tugas
sebenar dan tidak penting juga dicadangkan termasuk Gabenor di Hupeh, Kwangtung
dan Yunnan, Pengarah Urusan bagi Sungai Kuning, Penjaga (intendants) Circuit
untuk pengangkutan bijirin dan penjaga garam. Beliau juga menyarankan agar
kerajaan progresif dibentuk, memajukan pentadbiran dengan lebih cekap,
menghapuskan gaya kerja yang lembap, dan menyusun prosedur kerja baru untuk
urusan pentadbiran keajaan.
Namun, pemulihan ini mendapat
tentangan daripada pihak konservatif. Reformasi ini dianggap telah mengancam
order lama di China. Golongan konservatif mula berasa terancam apabila banyak
jawatan dihapuskan dan digantikan. Maka golongan konservatif ini telah menuduh
Kang Yu Wei dan rakan-rakanya sebagai perampas kuasa. Hal ini dapat dilihat dengan perancangan
untuk membunuh Junglu iaitu seorang pembantu Maharani.Tetapi rancangan ini
telah digagalkan oleh Yuan Shih kai yang telah mendedahkan rancangan ini kepada
Junglu. Setelah tiga bulan reformasi dijalankan, rampasan kuasa telah dilakukan
oleh Maharani Balu Tzu Hsi dan pentadbiran konservatif dipulihkan semula pada
21 September 1898 , dan Kang Yu Wei terpaksa melarikan diri ke Hong Kong
melalui bantuan pihak British dan seterusnya
mendapatkan perlindungan di Jepun. Di samping itu, wang tunai
juga telah ditawarkan oleh pihak istana kepada sesiapa yang berjaya
membunuh Kang Yu Wei. Pembunuh upahan juga telah diupah oleh pihak istana untuk
membunuh beliau di Jepun tetapi usaha ini berjaya digagalkan oleh pihak
Jepun. Liang Chi chao juga berjaya
melarikan diri ke kedutaan Jepun dan kemudiannya dibawa ke Jepun. Manakala enam
orang pengikutnya telah ditangkap, dibicara dan dijatuhkan hukuman bunuh atas
tuduhan menderhaka kepada maharani oleh Grand Council. Gerakan ini juga gagal
akhirnya. Gerakan ini tamat apabila golongan konservatif berjaya menguasai
China semula. Daripada kegagalan pembaharuan ini juga kita dapat kesan bahawa
China perlu memperbaiki sistem pentadbiran negara mereka.
Selepas rampasan kuasa
ini beberapa perubahan telah dilakukan
oleh Maharani Balu Tzu Shi. Kerajaan Dinasti Ching telah dikuasai oleh kumpulan
konservatif. Antara ahli konservatif yang dilantik sebagai ahli Grand Council
ialah Junglu dan Yulu Chi hsiu sebagai setiausaha Grand Council. Selain itu,
Maharani Bali Tzu Hsi juga telah menukar Li Hung chang daripada jawatan Gabenor
Jeneral Chihli ke selatan China. Junglu telah mengambil alih jawatan beliau. Dengan penguasaan golongan
konservatif dalam kerajaan Ching mereka telah mengamalkan dasar perlindungan
kedaulatan China serta menolak permintaan kuasa asing untuk meluaskan pengaruh
di China.
PERGERAKAN BOXER
Ancaman imprealisme asing
terhadap China boleh dilihat apabila China mengalami kekalahan dalam perang
dengan Jepun pada tahun 1895. Situasi ini telah menyebabkan China terpaksa
membayar ganti rugi kepada kerajaan Jepun. Kesannya, kerajaan China terpaksa
meningkatkan cukai ke atas penduduknya. Contohnya semasa pemerintahan Maharaja
Tung Chih, dikatakan nilai cukai telah meningkat sebanyak dua kali ganda.
Selain itu, selepas perang candu, cengkaman ekonomi oleh kuasa asing
telah memberi kesan negatif kepada ekonomi domestik di China. Cukai
kastam yang hanya mengenakan 5% telah mengancam ekonomi tempatan terutamanya
dalam industri kapas. Kain kapas asing lebih murah berbanding keluaran kain
kapas yang dihasilkan oleh industri tempatan iaitu 1/3 lebih murah daripada
harga tempatan. Keadaan menjadi lebih teruk
apabila syarikat - syarikat dan kapal-kapal asing mula masuk ke
China. Situasi ini menyebabkan beberapa
industri di China terpaksa ditutup dan membawa kepada pembuangan ramai pekerja.
Agama Kristian yang dibawa
oleh orang Barat juga telah mengancam kedudukan agama dan kepercayaan tardisi
China seperti Konfusius, Taoism dan Buddha.
Perjanjian Tientsin dan Konvensyen Peking telah memburukkan keadaan
lagi. Melalui Perjanjian Tientsin,
golongan mubaligh boleh bergerak ke pedalaman China dan melalui Konvensyen
Peking pada tahun 1860, gerakan mubaligh diberi hak untuk menyewa dan membeli
tanah untuk tujuan pembinaan gereja. Disebabkan golongan mubaligh boleh
bergerak bebas di China, usaha mengkristiankan orang China semakin galak.
Mereka juga bersedia untuk melindungi pemeluk agama Kristian daripada tindakan
undang-undang tempatan. Masalah bencana
alam seperti kemarau yang melanda di utara dan barat laut China telah
menyebabkan tanaman harian tidak subur dan menyebabkan kebuluran berlaku
terhadap penduduk China di utara. Terdapat kepercayaan bahawa kejadian kemarau
dan diikuti dengan kebuluran ini kerana Tuhan marah kepada penduduk China yang
meninggalkan ajaran nenek moyang mereka. Maka orang China diseru untuk
menyertai Boxer sebelum tentera dari syurga turun menentang agama Kristian di
China. Mereka juga beranggapan bahawa
aktiviti- aktiviti imprelisme asing yang menganggu alam sekitar seperti
pembukaan kawasan lombong pembinaan jalan kereta api dan telegraf.
Aktiviti-aktiviti itu orang asing ini didakwa pengikut Boxer telah membawa
kepada kemarahan tuhan yang membawa bencana kepada rakyat China. Oleh itu, orang China mempunyai tanggungjawab untuk
mengahapuskan orang asing yang berada di bumi China.
Kumpulan Boxer ini percaya
bahawa kuasa asing harus disingkir secara kuasa sakti dam membantu membina
masyarakat China yang baru serta memulakan sebuah zaman keemasan. Antara
sepanduk yang mereka edarkan ialah “Kematian dan kemusnahan untuk orang asing
dan semua usaha mereka”. Musuh utama mereka ialah orang Barat, orang China yang
memeluk agama Kristian dan orang yang menggunakan barangan barat. Penentangan
ini bermula pada tahun 1898 di Shantung dan sepanjang sempadan Chihli. Banyak
berlaku peristiwa pembunuhan ke atas orang China Kristian dan mubaligh
Kristian. Apabila Boxer melakukan
keganasan di Tsinan, Chining dan beberapa bandar lain Yu Hsien, gabenor
Shantung telah menyebelahi gerakan Boxer ini dan tidak bertindak terhadap
gerakan tersebut. Pada 21 Jun 1900, Maharani Tzu Shi telah mengistiharkan
perang ke atas kuasa asing. Beliau menyatakan bahawa, “ China adalah lemah.
Hanya rakyat China boleh membantu jika tiada sokongan mereka maka kita tidak
akan dapat menyelematkan Negara ?”.
Akibatnya, banyak harta orang asing musnah termasuk beberapa pejabat kedutaan
terbakar.
Terdapat pemimpin China yang
tidak menyokong pergerakan Boxer ini contohnya seperti Li Hung-chang dan Chang
Chih-tung telah mengabaikan arahan berperang dengan kuasa asing. Akibatnya
kebangkitan Boxer ini hanya berlaku di beberapa kawasan sahaja, terutamanya di
Peking, Tientsin, Manchuria, Mongolia dan Shansi. Pada 13 Ogos 1900, kuasa
barat berjaya menawan Peking, Maharani dan Maharaja telah melarikan diri ke
Sian, Shensi. Pergerakan Boxer ini juga telah menemui kegagalan. Apabila Kuasa
asing berjaya, mereka telah mengenakan hukuman yang berat ke atas China.
Melalui perjanjian yang dikenali sebagai
Protokol Boxer pada 7 September 1901, ia mengandungi 12 perkara antaranya ialah
misi memohon maaf, kerajaan China diminta membina tugu peringatan, dan memohon
maaf kepada Maharaja Jerman. Selain itu, perjanjian tersebut meminta pemimpin
yang menyokong boxer dihukum dan digantung peperiksaan awam di beberapa
wilayah. Kuasa barat mendapat hak untuk mengekalkan tentera di Peking bagi
menjaga kedutaan.
KOMIUNTANG
Penduduk China semakin hari
semakin marah dengan dengan dinasti Ch’ing. Mereka percaya bahawa dinasti
tersebut telah hilang mandat dari syurga. Oleh sebab itu, gerakan anti-Manchu
bangkit semula dan menjadi aktif pada awal 1900an. Salah seorang pemimpin China
yang terlibat dalam parti ini ialah Sun Yat-Sen. Beliau merupakan salah seorang
tokoh penting dalam nasionalisme. Kuomintang diasaskan oleh Dr Sun Yat Sen
dengan idea utamanya iaitu “Three People Principles” iaitu “The Principle of Nationalism,
Principle of Democracy dan Priciple of People’s Livelihood”.
Parti Kuomintang berasal dari
gerakan Tongmenghui, yang juga dikenali sebagai Kesatuan Liga Cina, Persekutuan
Revolusi Cina, Persekutuan Rakyat Cina dan Persatuan Persepakatan Bersatu dan
ia merupakan sebuah persatuan sulit dan pergerakan bawah tanah yang ditubuhkan
oleh Sun Yat-sen, Song Jiaoren, dan beberapa orang lagi di Tokyo, Jepun pada 20
Ogos 1905 dan mempunyai keahlian seramai 400 orang dengan Sun Yat-Sen sebagai
pengerusi. Pertubuhan ini juga mempunyai lidah rasminya iaitu Min Pao (Akhbar
Rakyat) .Tujuan Tongmenghui adalah menggulingkan dinasti Manchu (Ch’ing),
pembentukan sebuah republik, pembahagian semula tanah, mendapatkan simpati
kuasa-kuasa besar kepada perjuangan pemberontakan itu dan menguasai kerajaan
apabila republik dibentuk.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, terdapat
banyak gerakan yang berlaku pada penghujung abad ke-19 namun, gerakan yang
paling menyerlah ialah gerakan yang dipimpin oleh Sun Yat-Sen. Gerakan ini
merupakan gerakan penyokong republik serta aktivitis penentang Manchu. Gerakan
ini semakin popular dalam kalanagn rakyat dan menerima banyak tabung Cina
perantauan dan juga mendapat sokongan politik daripada pegawai-pegawai tentera
daerah. Falsafah politik Sun Yat-Sen yang dikonsepsikan pada tahun 1897
dijelaskan buat kali pertamanya di Tokyo pada tahun 1905 dan diubahsuai pada
sepanyang awal 1920an.
Pemberontakan di Wuchang, pada 10 Oktober 1911 dicetuskan
oleh unit-unit tentera yang tidak puas hati terhadap pemerintahan Manchu. Pemberontakan
ini dikenali sebagai Pemberontakan Wuchang diraikan sebagai Hari Kesepuluh
Kembar di Taiwan. Pemberontakan Wuchang merebak dengan cepatnya ke kota-kota
yang berjiran dan ahli-ahli Tongmenghui di seluruh negara bangkit untuk
memberikan bantuan kepada tentera revolusi Wuchang. Pada 12 Oktober, tentera
revolusi berjaya untuk menawan Hankao dan Hanyang.Namun, kegembiraan tidak
bertahan lama kerana terpaksa berdepan dengan tentera Yuan Shikai yang dilantik
istana Ch’ing.
Walaupun demikian, 15 daripada 24 buah provinsi telah
mengisytiharkan kemerdekaan daripada empayar Ch’ing. Sebulan kemudian, Sun
Yat-Sen yang berada di Amerika untuk memungut tabung dalam kalangan China
kembali ke China. Pada 1 Januari 1912, para wakil dan provinsi-provinsi merdeka
memilih Sun Yat-Sen sebagai presiden Sementara Republik China. Manakala pada 10
Mac, Yuan Shikai mengangkat sumpah sebagai Presiden Sementara kedua. Dalam
pilihan raya umum untuk parlimen dwidewan yang diadakan pada Februari 1913, dan
Komiuntang menang banyak kerusi.
Comments
Post a Comment