Konflik Semasa Pemerintahan Uthman bin Affan
Setelah
melewati masa-masa gemilang, pada masa separuh terakhir kekuasaanya, Khalifah
Uthman menghadapi berbagai pemberontakan dan pembangkangan di dalam negeri yang
dilakukan oleh orang-orang yang kecewa terhadap tabiat khalifah dan beberapa
kebijaksanaan pemerintahannya. Akan tetapi kekacauan sudah dimulai sejak
pertama tokoh ini terpilih menjadi khalifah.Uthman adalah orang yang baik dan
soleh namun dalam banyak hal kurang menguntungkan. Kerana Uthman terlalu
terikat dengan kepentingan-kepentingan orang Mekah, khususnya kaum Quraisy dari
kalangan Bani Umayyah.
Tuduhan
demi tuduhan dilemparkan terhadap khalifah uthman disebabkan kurang senang atas
tindak laku dan corak pentadbirannya yang dikatakan berunsur bid’ah dari sudut
ubudiah dan amalan nepotisme dan kronisme dari sudut melantik pegawai-pegawai
pemerintahan. Adik angkatnya, Abdullah bin saad bin abi sarh dilantik oleh
khalifah Uthman sebagai pentadbiran Mesir sesudah mengenepikan Amr bin al-As,
yang kemudian menjadi penentang kuat kepada Khalifah Uthman. Penentangan itu
lebih ketara apabila beliau diikuti sama oleh Muhammad bin Abi bakar dan
Muhammad bin Hudzaifah, yang kecewa kerana tidak dilantik memegang jawatn
pentadbir, disebabkan kekosongan itu diisi oleh ahli keluarga Khalifah Uthman
yang terdekat.
Sekalipun
tuduhan-tuduhan itu diberikan penjelasan dengan panjang lebar, namun tidak
mendatangkan kesan khususnya dikalangan mereka yang mudah terguris hati akibat
tindakan Uthman yang tidak disenangi, disamping penyusupan anasir-anasir
tertentu yang turut memainkan peranan mengikut agenda tersendiri. Contohnya,
Khalifah Uthman dikatakan bertindak tidak wajar apabila pemilik-pemilik kuda di
kenakan zakat walhal tidak pernah dilakukan dengan sebelumnya pada masa
Rasulullah SAW. Menjelaskannya, Khalifah Uthman berkata bahawa perkembangan
ekonomi yang dinikmati oleh masyarakat islam sehingga berupaya memiliki
binatang seumpama itu, wajar dikenakan zakat yang dikenakan ke atas binatang
unta.
Penggantian
seorang Gubenor Kufah, yang bernama Mughirah bin Syu’bah dipecat oleh Khalifah
Utsman dan diganti oleh Sa’ad bin Abi Waqqas, atas dasar wasiat khalifah Umar
bin Khatab.Kemudian beliau memecat pula sebahagian pejabat tinggi dan pembesar
yang kurang baik, untuk mempermudah pengaturan, kekosongan para pegawai dan
pembesar itu diisi dan diganti dengan keluarga beliau yang mempunyai
kredibiliti dalam bidang tersebut. Tindakan ini mengundang protes dari
orang-orang yang dipecat, maka datanglah gerombolan yang dipimpim oleh Abdulah
bin Saba’ yang menuntut agar pegawai dan para pembesar yang diangkat oleh
Khalifah Utsman ini dipecat pula. Abdullah bin Saba’, seorang yahudi asal yaman
yang berpura-pura masuk islam. Orang ini telah berkeliling ke berbagai kota
kemudian menetap di Mesir. Usulan-usulan Abdullah bin Saba’ ini ditolak oleh
khalifah Uthman.
Pada masa kekhalifan Uthman bin Affan-lah
aliran Syiah lahir dan Abdullah Bin Saba’ disebut sebagai pencetus aliran
Syi’ah tersebut. Kerana merasa sakit hati, Abdullah bin Saba’ kemudian membuat
propoganda yang hebat dalam bentuk semboyan anti Bani Umayah, termasuk Uthman
bin Affan. Seterusnya penduduk setempat banyak yang termakan hasutan Abdullah
bin Saba’. Sebagai akibatnya, datanglah sejumlah besar (ribuan) penduduk daerah
ke Madinah yang menuntut kepada Khalifah, tuntutan dari banyak daerah ini tidak
dikabulkan oleh khalifah, kecuali tuntutan dari Mesir, yaitu agar Utsman
memecat Gubernur Mesir, Abdullah bin Abi Sarah, dan menggantinya dengan
Muhammad bin Abi Bakar.
Situasi
politik semakin mencekam bahkan berbagai usaha yang bertujuan baik dan
mempunyai alasan yang kuat untuk kemaslahatan umat disalahertikan dan
melahirkan perlawanan dari masyarakat. Pemushafan Al-Qur’an misalnya, yang
dimaksudkan untuk menyelesaikan kesimpangsiuran bacaan Al-Qur’an sehingga
perselisihan mengenai Al-Qur’an dapat dihindari. Khalifah Uthman dilemparkan
tuduhan berat apabila didakwa membakar beberapa naskhah salinan al-Qur’an.
Hakikatnya nashah-nashah yang dibakar itu adalah salinan-salinan yang tersebar
di luar madinah, yang didapati tulisannya menimbulkah kekeliruan sebutan bacaan
yang berbeza di antara satu nashah dengan satu nashah yang lain. Demi
memelihara kemurnian dan kesucian Al-Quran, Khalifah Uthman mengambil langkah
menentukan bahawa hanya satu nashah sahaja iaitu nashah yang tersimpan dirumah
Hafsah dikekal pelihara, sebagai rujukan utama kaum Muslimin saluruhnya.
Terhadap
berbagai kecaman tersebut, Uthman telah berupaya untuk membela diri dan
melakukan tindakan politisi sebatas kemampuannya. Tentang pemborosan uang
misalnya, Uthman menepis keras tuduhan keji ini. Memang benar dia membantu
saudara-saudaranya dari bani Umayyah, tetapi itu diambil dari kekayaan peribadinya
bukan dari kas Negara bahkan Uthman tidak mengambil gajinya yang menjadi
haknya. Pada saat menjadi khalifah Uthman jatuh miskin. Kerana hartanya
digunakan untuk membantu kaum keluarganya, juga kerana seluruh waktunya
digunakan untuk mengurusi permasalahan kaum muslimin, sehingga tidak ada waktu
lagi untuk mengumpulkan harta seperti sebelum menjadi khalifah.
Pada
akhir tahun 34 Hijrah, pemerintahan Islam dilanda fitnah. Sasaran fitnah
tersebut adalah Saidina Uthman ra. hingga mengakibatkan beliau terbunuh pada
tahun berikutnya. Fitnah yang keji datang dari Mesir berupa tuduhan-tuduhan
palsu yang dibawa oleh orang-orang yang datang hendak umrah pada bulan Rejab.
Fitnah keji pun terus menjalar dengan kejamnya, sebahagian besar umat termakan
fitnah tersebut hingga terjadinya pembunuhan atasUthman, setelah sebelumnya
terkepung selama satu bulan di rumahnya. Peristiwa inilah yang disebut dengan
“Al-Fitnah al-Kubra” pengepungan atas beliau sampai empat puluh hari. Situasi
dari hari kehari semakin memburuk. Rumah beliau dijaga ketat oleh
sahabat-sahabat beliau, Ali bin Thalib, Zubair bin Awwam, Muhammad bin Thalhah,
Hasan dan Husein bin Ali bin Abu Thalib.
Kerana kelembutan dan kasih sayangnya,
beliau menanggapi pengepung-pengepung itu dengan sabar dan tutur kata yang
santun. Hingga suatu hari, tanpa diketahui oleh pengawal-pengawal rumah beliau,
masuklah gerombolan dan membunuh Uthman bin Affan yang sedang membaca
Al-Qur’an. Beliau wafat pada bulan haji tahun 35 H. dalam usia 82 tahun setelah
memegang jawatan sebagai Khalifah selama 12 tahun. Beliau dimakamkan di kuburan
Baqi di Madinah.
Comments
Post a Comment