Pengaruh Agama Dalam Sistem Pentadbiran


Pengenalan


Istilah Asia Tenggara ini mula digunakan dengan luasnya dalam masa Perang Dunia Kedua dulu yang meliputi negeri-negeri di sebelah timur Tanah Besar Asia, yang terdiri daripada Semenanjung Indo-China, dan gugusan-gugusan Indonesia dan Filipina. Umumnya, Asia Tenggara meliputi dua jenis masyarakat besar iaitu negeri-negeri di Tanah Besar dan negeri-negeri kepulauan. Kedua-duanya terdiri daripada Vietnam, Kemboja, Laos, Thailand, Myanmar, Tanah Melayu, Singapura, Brunei, Indonesia dan Filipina. Sistem kerajaan Asia Tenggara pada zaman tradisional boleh dikatakan telah dibentuk oleh penyerapan pengaruh-pengaruh luaran ke dalam suatu teras yang bersifat asli. Aspek agama boleh dikatakan merupakan pengaruh utama dalam mempengaruhi dan membawa pengubahsuaian pada struktur pentadbiran negara tersebut sebelum penguasaan Barat ke atas negara di Asia Tenggara.



Hindu


Agama Hindu merupakan salah satu daripada  agama utama di dunia yang telah lama bertapak di Asia Tenggara. Agama Hindu berasal daripada perkataan ‘Sindhu’ yang berkaitan dengan Sungai Indus. Bagi penganut agama Hindu, mereka percaya kepada jelmaan  tuhan atau penitisan dewa (incarnation) dengan raja sebagai pilihannya. Dari sini, wujud konsep ‘Dewaraja’ di mana raja diserapi dengan sifat ketuhanan dan dipandang sebagai penitisan dewa(avatar) Siva atau Vishnu. Kekuatan dan kesaktian raja dapat ditambah melalui pertapaan atau semadi, upacara tertentu ataupun melalui barang pusaka seperti senjata dan alat-alat bunyian. Hal ini menyebabkan wujud konsep pemerintah suci atau raja sebagai perantara manusia dengan tuhan atau raja merupakan wakil atau simbol Tuhan di muka bumi dengan rakyat berada di bawah pengawasannya. Dalam struktur pemerintahan berasaskan Hindu, dengan kedudukan raja yang luar biasa sebagai Dewaraja itu, maka wujudlah sistem feudalisme yang melahirkan taat setia yang membuta tuli (unquestioning loyalty) terhadap raja. Dengan adanya kepercayaan dalam kalangan rakyat bahawa raja adalah titisan dewa dan mempunyai ‘daulat’ dan ‘kesaktian’, maka rakyat akan patuh dan taat terhadap apa sahaja perintah raja, meskipun perintah atau undang-undang yang dikenakan itu zalim dan tidak berperikemanusiaan. Contoh kerajaan yang memerintah pentadbiran berasaskan agama Hindu ialah kerajaan Angkor. Raja Suryavarman II membina Angkor Wat menurut kepercayaan Hindu yang meletakkan gunung Meru sebagai pusat dunia dan dianggap tempat tinggal dewa-dewi Hindu. Sebagai contohnya, dapat dilihat pada Jayavarman I yang dianggap sebagai (amsa) Siva, sedangkan Airlangga sendiri dipuja sebagai penjelmaan Dewa Vishnu, seperti yang tergambar pada patung sebagai Vishnu yang sedang menunggang garuda.



Buddha


Agama Buddha berasal daripada perkataan buddha: kata kerja ‘budh’ yang bererti bangun iaitu bangun daripada kesesatan dan keluar di tengah-tengah cahaya pemandangan yang benar. Bersaing untuk mendapatkan pengaruh tetapi di asia tenggara agama ini bersatu. Agama Buddha membawa aliran Hinayana dan Mahayana. Aliran budha Hinayana mempunyai sifat-sifat tertutup, dalam artian aliran yang berpendapat bahwa setiap orang hanya dapat mengejar pembebasan dari samsara untuk dirinya sendiri. Sedangkan aliran budha Mahayana mempunyai sifat-sifat terbuka, dalam arti setiap umat manusia berhak menjadi seorang Budha sehingga pengaruhnya dapat membebaskan dirinya dan orang lain dari samsara (kesengsaraan). Contoh kerajaan yang mengamalkan agama Buddha ialah kerajaan Ayuthia. Ketika pemerintahan Trailok atau Bromo Trailokanat (1448-1488) iaitu putera kepada Boromoraja II, pengaruh agama sangat dominan dalam masyarakat Ayuthia yang mana masyarakatnya menganut agama Buddha. Para sejarawan telah menyebut bahawa raja Trailok telah mencukurkan kepalanya dan menjadi sami di sebuah tokong. Menurut sistem perkelasan masyarakat, masyarakat di Ayuthia disusun kepada beberapa lapis dan raja merupakan orang yang berada di lapisan teratas dan merupakan ketua atau seorang yang mengepalai kerajaannya. Sistem hierarki atau piramid ini ditentukan oleh konsep yang terdapat dalam agama Buddha iaitu konsep bun (pahala) dan bab (dosa). Ianya berdasarkan kitab agama Buddha iaitu rakyat percaya bahawa kedudukan dan kehidupan seseorang itu setelah mati adalah ditentukan oleh perlakuannya semasa hidup. Kepercayaan yang kuat terhadap agama telah membuatkan masyarakat Ayuthia terikat dengan sistem piramid dan selagi golongan raja menguasai golongan Phrai Luang, maka seseorang raja itu akan menjadi seorang pemerintah yang kuat dan dapat membina pemerintahan yang utuh. Pemerintahan di negara Thai dipengaruhi oleh agama Buddha Theravada. Pada akhir abad ke-18, Rama 1 telahpun memulakam proses membuddhakan sistem pemerintahannya yang dipengaruhi oleh amalan agama Hindu. Baginda telah mengeluarkan perintah yang melarang rakyat negara Thai yang memberi penghormatan yang mulia kepada kuasa ghaib, malahan rakyat mesti menghormati agama Buddha sepenuhnya. Susunan hierarki masyarakat Thai tradisional dalam pemerintahan juga ditentukan oleh konsep-konsep agama iaitu bun (pahala) dan bab (dosa).



Islam


Agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W yang telah berkembang sehingga ke Eropah, Asia Timur dan Asia Tenggara. Agama Islam ini dikembangkan oleh pedagang yang melalui laluan di Asia Tenggara untuk sampai ke China. D. R. SarDesai mengatakan bahawa penerimaan pengaruh luar ini hanya berlaku apabila pedagang daripada India sampai ke Asia Tenggara. Beliau menambah, pada abad ke-8, telah ada masyarakat Arab di China, kawasan barat India, Java dan Sumatra. Dalam ajaran agama Islam ini, golongan pemerintah harus menunjukkan sifat kepimpinan yang tinggi seperti jujur, adil, amanah dan bijaksana. Kemasukan agama ini ke Asia Tenggara seperti di Indonesia, Tanah Melayu dan Brunei telah mengubah landskap politik di Asia Tenggara yang pada asalnya didominasi oleh pengaruh Hindu-Buddha.Kedatangan agama Islam telah membawa perubahan yang besar dalam bidang politik secara langsung telah memperkenalkan sistem pentadbiran secara kesultanan di rantau ini. Terdapat unsur-unsur yang dibawa oleh Islam, umpamanya gelaran-gelaran yang berasal dari Timur Tengah seperti sultan, syah. Pelaksanaan sistem mufti sebagai penasihat hal ehwal agama Islam khususnya adalah merupakan suatu pembaharuan yang bererti. Malah secara khusus sultan atau raja telah dianggap sebagai khalifah (pengganti Nabi). Sultan atau raja dianggap sebagai pelindung undang-undang Islam. Secara teorinya, kedudukan seorang raja Islam dalam geokosmologi politik dan agama Islam, adalah yang tertinggi sekali dan tidak dapat dipertikaikan. Raja juga dilihat sebagai hidup atau mati sesebuah masyarakat. Kerajaan yang bererti keadaan yang mempunyai raja mencerminkan pentingnya raja dalam sesebuah masyarakat, tanpa raja yang berdaulat, tiadalah negara. Raja juga harus bermoral tinggi dan taat kepada agama. Konsep perajaan Muslim yang diamalkan oleh raja-raja di rantau Asia Tenggara mengesahkan dengan nyata tentang pentingnya keperibadian raja kepada jatuh atau bangun masyarakat masing-masing mahupun dalam politik serantau. Raja menjelmakan jiwa negaranya. Contohnya Pada pertengahan abad ke-18 dan awal abad ke-19, Pattani disifatkan sebagai pusat agama Islam di Asia Tenggara. Warisan inilah yang dijadikan sebagai tali penghubung di kalangan orang Islam Pattani untuk terus menentang kerajaan pusat sejak Pattani dimasukkan ke dalam penguasaan politik Siam semasa pemerintahan Rama I (1782-1809).



Confucianisme


Vietnam merupakan wilayah tunggal yang menerima pengaruh Neo-Konfusius di Asia Tenggara. Penguasaan China yang memakan masa seribu tahun juga telah banyak memberi impak ke atas aspek politik wilayah berkenaan. Setelah Vietnam mendapatkan kemerdekaan, mereka tetap menganggap China sebagai role model. sebelum hadirnya kuasa Barat ini, Vietnam telah meniru atau menyesuaikan aspek politik mereka bersandarkan kepada negara China. Pengaruh daripada negara ini nampak jelas semasa pemerintahan T’ang Dynasty (618-907 AD). Raja dianggap sebagai Son of Heaven (Thien-Tu) dan ibu kota dibina berdasarkan corak ibu kota China yang terdiri daripada tiga bulatan sepusat. Penyebaran fahaman Konfusius dilakukan oleh Wangsa Le dalam kalangan rakyat Indo-China dengan memperkenalkan birokrasi bercorak China. Sejak itu, hubungan Vietnam-China semakin rapat melalui sistem tributari. Peter Church menegaskan bahawa sejak abad ke-15, Vietnam memiliki penyusunan organisasi yang hampir sama dengan China, cumanya berbeza dari segi saiznya. Dalam organisasi birokrasi itu sendiri, ahlinya terdiri daripada golongan yang berpendidikan Konfusius. Pemilihannya berdasarkan kepada peperiksaan awam yang dijalankan untuk mereka yang ingin memasuki ke dalam sistem pentadbiran. Bukan itu sahaja, pengaruh China ini turut diserap ke dalam undang-undang, sistem pentadbiran, penulisan dan seni. Malah, golongan berpendidikan Konfusius ini lebih cenderung untuk menggunakan bahasa China berbanding bahasa Vietnamese.

Selain itu, Ajaran Kungfutze yang telah diterapkan ke dalam masyarakat Vietnam merupakan aliran yang paling berpengaruh berasaskan tulisan-tulisan Zhu Tsi ( 1130-1200), iaitu seorang ahli fikir yang terkemuka dari golongan cendekiawan yang digelar neo-Confucianis. Ajaran Kungfutze mementingkan keharmonian hidup sesama manusia dan manusia dengan alam. Ianya bukan sahaja menjelaskan bentuk hubungan di antara kumpulan manusia itu sendiri, tetapi juga menuntut pengikutnya mengamalkan jenis-jenis kebaikan seperti kebajikan, menuntut ilmu, bersikap ikhlas dan menjaga adat atau tatausila. Seperti di negara China, pengamalannya dilakukan dengan berasaskan buku-buku klasik yang begitu dimuliakan dan disifatkan sebagai dokumen penting sistem politik dan tindakan moral yang dipercayai sebagai warisan turun–temurun zaman kegemilangan raja-raja silam. Buktinya, Minh Mang (1820-41) misalnya, merasakan kekurangan moral peribadinya bertanggungjawab kepada bencana alam yang berlaku semasa awal pemerintahannya dan juga dengan kedatangan Perancis.



Penutup


Kesimpulannya, agama merupakan aspek terbesar dalam mempengaruhi sesebuah negara terutamanya sistem pemerintahan. Kepentingannya dalam masyarakat dapat dilihat di sesebuah negara di asia khususnya dalam sistem pemerintahan selain menunjukkan ketamadunan sesebuah negara. Hal ini dapat dilihat dengan jelas perubahan struktur pentadbiran sebuah negara berdasarkan agama yang mempengaruhi pentadbiran tersebut. Gelaran, corak pentadbiran dan konsep yang dipakai oleh pemerintah jelas menunjukkan bahawa agama merupakan pengaruh terbesar dalam sesebuah sistem pemerintahan.





Comments

Popular Posts