Pemenjaraan minda pelajar Sultan Idris Training College
Penubuhan sebuah maktab perguruan
pusat merupakan idea daripada R.O Winstedt sekembalinya beliau daripada lawatan
ke Jawa dan Filipina bagi mengkaji sistem persekolahan anak–anak negeri dan
industri yang berjalan di tanah jajahan yang lain. The Sultan Idris Training
College (SITC) telah diperkenankan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Abdul
Jalil Shah pada 1917 sebagai mengenang jasa dan perjuangan baginda dalam
pendidikan apabila perisytihan penubuhan SITC dilakukan dalam persidangan
Residen-residen pada 10 Mei 1917. Penubuhan SITC adalah bagi:
menganjurkan sebuah maktab perguruan
pusat didirikan sebagai menggantikan maktab-maktab yang sekarang ini, di sebuah
tempat di Perak yang akan dipilih kerana kesuburan tanahnya, kedudukan yang
berhampiran dengan jalan kereta Api, sungai dan pekan kecil, kedudukannya yang
ditengah-tengah. Maktab ini hendaklah dapat mengisi 200 orang murid yang
berasrama selama tiga tahun dan ia mungkin didirikan bagi mengingati Almarhum
Sultan Perak dan dinamakan The Sultan Idris Training College for Malay
Teachers. Tanjung Malim telah dicadangkan sebagai tempat yang sesuai.
Pada 29
November 1922, SITC telah dirasmikan oleh Sir W. George Maxwell, iaitu Ketua
Setiausaha Kerajaan Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada masa tersebut.
Penubuhan SITC dianggap sebagai satu era baru yang menyemarakkan alam pemikiran
dan pendidikan bangsa Melayu. Hal ini kerana kebanyakan mereka terdiri daripada
anak nelayan dan petani. Tuan Wolffe dalam ucapannya sewaktu perasmian SITC
menyatakan bahawa hari tersebut menandakan titik bersejarah bagi orang Melayu
kerana ia merupakan titik tolak dalam perkembangan pendidikan vernakular
Melayu. Namun hakikat sebenarnya matlamat pendidikan orang melayu itu tidak ada
bezanya dengan matlamat penjajah terhadap pendidikan orang Melayu seperti
sebelumnya.
Tumpuan
British mengenai pelajaran Melayu di SITC adalah berdasarkan dua perkara utama
iaitu mengekalkan struktur masyarakat Melayu serta memodenkan pelajaran kaum
kerabat diraja. British melaksanakan pendekatan yang berbeza kepada masyarakat
Melayu dalam menjalankan dasar pendidikan sepanjang penjajahan mereka. Golongan
masyarakat kelas atasan Melayu diberikan keutamaan dalam hal-hal
pendidikan untuk menempatkan mereka dalam bidang pekerjaan yang lebih maju
manakala golongan bawahan Melayu diterapkan dengan nilai-nilai tradisi dan
kekampungan bagi menyekat kemajuan mereka. Buktinya, Malay College Kuala
Kangsar (MCKK) telah ditubuhkan khusus untuk anak-anak golongan bangsawan
Melayu sahaja. Perlaksanaan dasar pendidikan terhadap golongan bawahan ini
sememangnya dilaksanakan bagi menjaga kepentingan-kepentingan pihak British.
Dasar penyekatan telah digunakan dalam membangunkan sistem pendidikan di Tanah
Melayu. Hal ini kerana:
tujuan British bukannya untuk
mengeluarkan segelintir pemuda yang terpelajar dan bukan juga untuk mengeluarkan
kanak-kanak yang kurang terpelajar melainkan sebenarnya untuk memperbaiki
keadaan sebahagian besar rakyat dan untuk menjadikan anak-anak nelayan dan
petani yang lebih cerdik daripada bapa-bapa merekadan menjadikan mereka manusia
yang dengan pelajaran mereka boleh memahami bagaimana jalannya tugas hidup
mereka dapat disesuaikan dengan kehidupan dikeliling mereka.
Dasar
penyekatan British adalah bertujuan untuk mengongkong dan membendung mobiliti
dan pemikiran tradisional dan primitif atau kekampungan orang-orang Melayu
seperti yang disebar luas oleh pemerintah British melalui pegawai-pegawai
tingginya. Malahan, dasar ini sering ditegaskan dalam laporan-laporan tahunan
F.M.S (Federated Malay States) dan Pejabat Pendidikan Negeri. O.T. Dussek,
Pengetua Maktab Perguruan Sultan Idris pada tahun 1935 juga berulangkali
menegaskan bahawa adalah merbahaya kepada pemerintah Inggeris di Malaya untuk
memajukan pendidikan untuk orang Melayu.
Dasar
penyekatan British boleh dilihat dengan lebih jelas melalui kurikulum yang
ditawarkan di SITC. Secara umum, kurikulum SITC dibahagikan kepada dua objektif
yang besar, iaitu yang pertama mereka diberikan pengetahuan tentang cara hidup
di kampung yang lebih baik daripada ibu bapa mereka. Oleh itu, mereka diajarkan
ilmu pertanian, pekerjaan tangan, dan pertukangan. Kedua, mereka diberi
pengetahuan untuk mengelakkan buta huruf serta menyediakan mereka menjadi
pekerja bawahan. Pada peringkat permulaan maktab, disebabkan para penuntut yang
datang kesemuanya dari sekolah-sekolah desa, Dussek menekankan bahawa mereka
mesti dididik disamping mengajar cara mengajar. Maktab Sultan Idris juga
menumpukan perhatiannya kepada soal mempelajari, menggunakan dan mengembangkan
bahasa, kesusasteraan dan sejarah Melayu. Apa yang disebutkan “mata pelajaran
kota orang-orang Barat” seperti ilmu hisab, ilmu alam dan sains tidak berapa
dipentingkan. Contoh pelajaran asas yang diajarkan adalah tentang
Karangan, Nahu, Sastera, Ilmu Kira-kira, Tawarikh, Agama, Nyanyian, Geografi,
Kesihatan, Pedagogi dan sebagainya.
Selain itu,
penubuhan SITC melengkapkan sebuah pusat latihan guru-guru kerana perakuan
Winstedt pada tahun 1917 mendapati Maktab Melayu Melaka tidak lengkap dalam
melatih guru-guru kerana tidak mempunyai ilmu pertanian walaupun terdapat ilmu
praktikal seperti pertukangan dan anyaman bakul. Di maktab, teori-teori
bercucuk tanam yang tutut diajar di bilik darjah diberi kesempatan untuk
dipraktikkan. Contoh teori yang diperkenalkan dalam bercucuk tananm seperti
teori berkebun. Teori berkebun termasuk mengenali tanah, tumbuh-tumbuhan,
pembajaan, musuh tannaman dan fisiologi tumbuh-tmbuhan. Pemilhan Tanjong Malim
sebagai tapak maktab baru adalah disebabkan faktor kesuburan tanahnya yang
perlu diambil kira. Guru-guru lepasan SITC selepas menjalani tiga tahun
pendidikan berorientasikan kedesaan, kemudiannya akan kembali ke
kampung-kampung menjadi agen penyebaran Winstedt.
Penubuhan
SITC merupakan satu cadangan Winstedt sendiri. Sebagai sebuah pusat latihan
guru, yang akan menjadi penghubung dalam sistem persekolahan untuk orang
Melayu. SITC perlu ditubuhkan agar bakal guru-guru sekolah vernakular Melayu
terlebih dahulu diberi persediaan baik dari segi minda mahupun ilmu dan
keterampilan. Seperti yang dijelaskan, guru-guru Melayu yang akan
menyempurnakan cita-cita Winstedt yang telah dilatih terlebih dahulu di SITC.
Guru merupakan personal yang akan melaksanakan secara praktikal apa yang
tersurat dan tersirat dalam dasar pendidikan sesebuah negara. Di institusi
latihan guru mereka ini terlebih dahulu dibentuk dan bersedia memainkan
peranan sebagai agen-agen yang akan melaksanakan dasar dan falsafah pendidikan
pihak yang menguasai sistem pendidikan tersebut.
Berdasarkan
matlamat terebut, perkara yang akan diajarkan di sekolah-sekolah Vernakular
Melayu itu jugalah yang diajarkan kepada bakal-bakal guru di SITC. Jika
kita meneliti kurikulum di SITC, jelas sekali unsur orientasi kedesaannya.
Kecondongan kurikulum tersebut terhadap kemahiran-kemahiran yang bercorak
manual dan praktikal dan tidak ke arah ilmu yang lebih akademik. SITC bukanlah
dirancang untuk membuka fikiran orang melayu, kerana bahasa Inggeris
sememangnya tidak diajarkan kepada bakal-bakal guru di sana.
Walaupun masih terdapat O.T. Dussek sebagai pengetua dan beberapa tenaga
pengajar dari Eropah, tenaga pengajar yang diambil dalam kalangan Melayu juga,
tidak mendapat pendidikan Inggeris. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa
sekolah Vernakular di Tanah Melayu adalah untuk memelihara status quo orang
Melayu dan bukanlah bertujuan untuk melahirkan orang Melayu yang cerdik pandai.
Perkara ini jelas menunjukkan bahawa sebenarnya orang Inggeris tahu pendidikan
tinggi itu seperti Bahasa Inggeris merupakan cara yang membolehkan mereka
berlumba-lumba dengan jayanya dalam masyarakat kolonial pelbagai bangsa.
Pembelajaran
di SITC juga adalah sedikit terhad disebabkan kurangnya bahan pelajaran seperti
buku pada masa tersebut. Kebanyakannya dikarang oleh pegawai Inggeris yang
sedang bertugas di Tanah Melayu seperti R.O.Winstedt, O.T. Dussek dan A. Keir
dengan dibantu oleh pengarang tempatan seperti Mohd. Hashim Hj. Telib dan
Ibrahim bin Dato’ Muda Linggi. Selepas tertubuhnya Pejabat
Karang-Mengarang, barulah berlaku pertambahan buku-buku dari semasa ke semasa.
Penularan sekular juga boleh dilihat melalui pengajian agama yang dijalankan di
SITC. Hal ini kerana Pengajian Agama Islam diajar kepada pelajar tetapi
tidak dimasukkan dalam pengiraan mata gred. Di sini jelas menyebabkan
persepsi bahawa pelajaran berkaitan dengan agama menggambarkan imej tidak
penting dan dilihat seperti tiada nilai tambah dalam kehidupan.
Kesimpulannya,
penubuhan SITC dari kaca mata penduduk Melayu menganggap bahawa penubuhan
institut tersebut akan membawa perubahan dalam kehidupan masyarakat Melayu
dengan melahirkan generasi baru yang akan mengubah nasib negara dan keluarga.
Namun, British hanya menggunakan SITC sebagai usaha dalam menghalang masyarakat
Melayu mendapat pendidikan tinggi dan menentang mereka serta bagi mengekalkan
status quo masyarakat Melayu tanpa kita menyedarinya.
Comments
Post a Comment