Konflik Semasa Pemerintahan Ali bin Abu Talib
Pengenalan
Khalifah
merupakan satu jawatan memerintah negara Islam menggantikan Nabi Muhammad
s.a.w. yang telah wafat. Perkataan khalifah berasal daripada perkataan
‘khulafa’ yang bermaksud pengganti. Tugas dan tanggungjawab khalifah sama
seperti seorang rasul, cuma khalifah tidak diperlengkapkan dengan mukjizat dan
wahyu. Dalam sejarah Islam, terdapat empat orang khalifah yang
menerajui Khulafa al Rasyidin dan cara pemilihan mereka adalah berbeza. Kaedah
perlantikan Ali yang digunakan ialah pengusulan oleh sekumpulan masyarakat.
Setelah kewafatan Khalifah Uthman bin Affan pada 656M, berlaku pergolakan dalam
kalangan umat Islam untuk menentukan bakal khalifah seterusnya. Madinah ketika
ini dikuasai pemberontak. Penduduk Mesir mencadangkan Saidina Ali bin Abu Talib
sebagai pengganti khalifah sedangkan penduduk Basrah mencadangkan Talhah bin
Ubaidillah manakala penduduk Kufah mencadangkan Zubair al Awwam. Musyawarah
terpaksa diadakan dan keputusannya Saidina Ali bin Abi Talib dibaiah sebagai
khalifah. Walaupun pada awalnya beliau menolak pelantikan itu, namun atas
desakan para sahabat, akhirnya beliau menerima cadangan itu.
Pemerintahan
Ali bin Abi Talib
Tugas pertama
yang dilakukan oleh khlifah Ali adalah menghidupkan cita-cita Abu Bakar dan
Umar, yakni menarik kembali semua tanah dan hibah yang telah di bagikan oleh
Utsman kepada kaum kerabatnya ke dalam kepemilikan Negara. Ali juga segera
menurunkan semua gubernur yang tidak di senangi oleh rakyat. Utsman bin Hanif
diangkat menjadi penguasa Basrah menggantikan Ibnu Amir, dan Qais
bin Sa’ad dikirim ke Mesir untuk menggantikan gubernur Mesir yang dijabat oleh
Abdullah. Gubernur Suriah dan Muawiyah juga di menta untuk meletakkan
jabatannya, tetapi ia menolak perintah Ali bahkan tidak mengakui
kekhalifahannya.
Penentangan
terhadap Khalifah secara terang-terangan dilakukan oleh Aisyah, Thalhah, dan
Zubair. Meskipun masing-masing mempunyai alasan peribadi sehubungan dengan
penentangan terhadap Ali. Mereka sepakat menuntut khalifah
segera menghukum para pembunuh Uthman. Tuntutan yang sama juga diajukan oleh
Muawiyah, bahkan ia memanfaatkan peristiwa berdarah untuk menjatuhkan legasi
kekuasaan Ali, dengan membangkitkan kemarahan rakyat dan menuduh Ali sebagai
dalang terbunuhnya Uthman, jika Ali tidak dapat menemukan dan menghukum
pembunuh yang sesungguhnya.
Akan
tetapi tuntutan mereka tidak mungkin dikabulkan Ali. Pertama, kerana tugas
pertama yang mendesak dalam situasi kritis yang penuh intimidasi seperti saat
itu ialah memulihkan ketertiban dan mengonsolidasikan kependudukkan
kekhalifahan. Kedua, menghukum para pembunuh bukanlah perkara yang mudah,
khalifah Utsman tidak dibunuh hanya satu orang, melainkan banyak orang dari
mesir, irak, dan arab secara langsung terlibat dalam perbuatan tersebut.
Perang
Jamal (36 H/656 M)
Muawiyah bin Abi
Sufyan, gubernur Syam, tidak membaiat Ali sebagai khalifah. Dia menuntut darah
Uthman pada Ali. Oleh karenanya orang syam taat pada kekhalifahan Ali dan
Muawiyah menyatakan memisahkan diri dari kekhalifahannya. Berangkatlah Ali
dengan pasukannya dari kufa, dia telah memindahkan pemerintahan dari madinah ke
kufah.
Pada saat itu
juga Aisyah bersama Zubair dan Thalhah serta kaum mulimin dari mekah juga
menuju bashrah untuk menetap di sana. Merka berhasil menguasai bashrah dan
menangkap para pembunuh Uthman. Mereka mengirimkan surat kebeberapa wilayah
untuk melakukan hal yang sama. Ali pun mengubah laluan perjalanannya dari Syam
ke bashrah. Ali mengirimkan beberapa utusan ke pada Aisyah dan menerangkan
kesan negatif dari apa yang mereka lakukan. Mereka puas dengan apa yang
dikatakan Ali dan mereka kembali ke asas pasukan untuk kesepakatan damai.
Kedua
belah pihak hampir saja melakukan kesepakatan damai. Namun Abdullah bin Saba’
dan pengikutnya yang menyimpang mereka ketakutan dan mereka melihat pertempuran
harus terjadi. Kembali mereka berhasil mengobarkan api perang di antara kedua
pasukan Islam. Terjadilah peperangan ini, pertempuran ini terjadi di depan unta
yang membawa tandu Aisyah. Sehingga perang ini di sebut Perang Jamal (perang
unta) yang terjadi pada tahun 36 H. dalam pertempuran ini pasukan Bashrah
kalah. Thalhah dan Zubair terbunuh ketika hendak melarikan diri,
sedangkan Aisyah dikembalikan ke Madinah. Dalam peperangan ini banyak kaum
muslimin yang terbunuh. Maka sejak itu Bashrah masuk secara penuh dalam
pemeritahan Ali.
Perang
unta ini menjadi sangat penting dalam catatan sejarah Islam, kerana peristiwa
itu melibatkan sesuatu yang baru dalam Islam, iaitu untuk pertama kalinya
seorang khalifah turun ke medan perang untuk memimpin langsung angkatan perang,
dan justeru bertikai melawan saudara sesama muslim.
Perang
Shifin (wilayah sebelah timur syam) 37 H/657 M
Perang ini
terjadi antara Ali dan Muawiyah. Delegasi yang diutus antara Ali dan Muawiyah
semuanya tidak menghasilkan apa-apa. sehingga akhirnya keduanya menempatkan
pasukannya di kota tua Shiffin, dekat sunagi eufrat, pada tahun 37 H. khalifah
Ali mengerahkan 50.000 pasukan untuk menghadapi Muawiyah. Sebenarnya pasukan
Muawiyah sudah terdesak kalah, dengan 7.000 pasukan terbunuh. Hampir saja Ali
memenangkan peperangan ini.Pada saat situasi tersebut pasukan syam dan Muawiyah
mengangkat mushaf-mushaf dan meminta agar bertahkim dengan kitab Allah.
Siasatan ini di lakukan oleh ‘Amr bin Ash, panglima pasukan Muawiyah, untuk
menghentikan perang. Siasatan ini ternyata berhasil dan peperangan segera
berhenti. Dari kedua belah pihak bertemu dan berunding, namun keduanya tidak
sampai pada kata sepakat. Maka, ditulislah lembaran keputusan. Setelah itu
kedua pasukan kembali ke negeri masing-masing.
Tahkim
Shiffin
Konflik antara
Ali bin Abi Thalib dengan Muawiyah bin Abi Sufyan di akhiri dengan
tahkim. Dari pihak khalifah diwakili oleh Abu Musa Al-Asy’ari,
sedangkan dari pihak Muawiyah Diwakili oleh ‘Amr bin Ash yang terkenal cerdik.
Dalam tahkim tersebut khalifah dan Muawiyah harus meletakkan jabatan, pemilihan
baru harus dilaksanakan. Abu Musa pertama kali menurunkan Ali sebagai khalifah,
kerana Ali telah diturunkan oleh Abu Musa. Peperangan Siffin yang di akhiri
melalui tahkim, yakni perselisihan yang diselesaikan oleh dua orang penengah
sebagai pengadil. Namun tidak menyelesaikan masalah, kecuali menegaskan bahawa
gabenor itu mempunyai kedudukan yang sama atau setingkat dengan khalifah, dan
menyebabkan lahir golongan Khawarij, orang-orang yang keluar dari barisan Ali,
yang kira-kira berjumlah 12.000 orang.
Perpecahan
Umat (Syi’ah, Khawarij, dan Pendukung Muawiyah)
Setelah Ali
menerima tahkim dari pihak Muawiyah, namun tahkim ini tidak menyelesaikan
masalah, bahkan menyebakan umat islam terpecah menjadi 3 golongan iaitu: Syi’ah
(pengikut Ali), Khawarij (orang-orang yang keluar dari barisan Ali), dan
Muawiyah. Orang Khawarij dulunya adalah pasukan yang berada pada pihak Ali.
Mereka malah melakukan pemberontakan kepada Ali dengan alasan bahawa ia
menerima tahkim.
Sebagai
penentangan kekuasaan yang ada, khawarij mengeluarkan beberapa kenyataan yang
menuduh orang-orang yang terlibat tahkim sebagai orang-orang kafir. Khawarij
berpendapat bahawa Uthman bin Affan telah menyeleweng dari agama islam.
Demikian pula dengan Ali bin Abi Thalib juga telah menyeleweng dari agama islam
kerana melakukan tahkim. Utsman bin Affan Ali bin Abi Thalib dalam pandangan
khawarij, iaitu murtad dan telah kafir. Individu yang lain yang di anggap kafir
oleh khawari adalah Muawiyah, Amr bin Ash, Abu Musa Al-Asy’ari, dan semua orang
yang menerima tahkim. Khawarij tampak tidak berada dalam jalur politik, tetapi
berada dalam jalur atau wilayah teologi atau kalam yang merupakan fondasi bagi
keberagamaan umat Islam. Khawarij di anggap keluar dari jalur politik karena
menilai kafir terhadap orang-orang yang ikut dan menerima tahkim. Menurut Harun
Nasution, bukan wilayah politik tetapi wilayah kalam atau teologi.
Ali
memiliki pendukung yang sangat fanatik dan setia kepadanya. Dengan adanya
penentangan terhadap pemerintahan Ali, kesetiaan mereka malah semakin
bertambah, apalagi setelah Ali bin Abi Thalib wafat. Mereka yang fanatik
terhadap Ali bin Abi Thalib dikenal dalam sejarah sebagai kelompok Syi’ah.
Kelompok khawarij yang bermarkas di Nahrawan benar-benar menyusahkan
khalifah Ali, sehingga memberi kesempatan kepada pihak Muawiyah untuk
memperkuat dan memperluaskan kekuasaannya sampai mampu merebut mesir. Akibatnya
tentera semakin lemah, sementara Muawiyah semakin kuat dan bertambah besar.
Keberhasilan Muawiyah mengambil provinsi mesir, bererti merampas sumber-sumber
kemakmuran dan suplai ekonomi dari pihak Ali. Kerana kekuatan Ali telah banyak
menurun, terpaksalah Ali menyetujui perjanjian damai dengan muawiyah, khalifah
mengakui pengesahan pemilikan Muawiyah ke atas Syiria dan Mesir.
Terbunuhnya
Ali
Penyelesaian
kompromi Ali dengan Muawiyah tidak disukai oleh kaum perusuh. Kaum khawarij
merancang untuk membunuh Ali. Muawiyah dan Amar memilih seorang khalifah yang
sehaluan dengan mereka, yang bebas dipilih dari seluruh umat Islam. Kerana itu
Adurrahman pengikut setia kaum khawarij, memberikan pukulan yang hebat kepada
Ali sewaktu dia akan Azan di masjid. Khalifah wafat pada tanggal 17 ramadhan 40
H. Dalam kisah yang lain, bahawa kematian khalifah Ali diakibatkan oleh pukulan
pedang beracun yang di lakukan oleh Abdurahman bin Muljam, sebagaimana
dijelaskan Philip k. hatty bahwa: Pada 24 januari 661, ketika Ali sedang dalam
perjalanan menuju masjid Kufah, ia terkena hantaman pedang beracum di dahinya.
Pedang yang mengenai otaknya tersebut diayunkan oleh pengikut khawarij, Abd
Ar-Rahman bin Muljam, yang ingin membalas dendam atas kematian keluarga seorang
wanita, temannya, yang terbunuh di Nahrawan. Tempat terkecil di kufah
menjadi makam Ali.
Kesimpulannya
Ali
bertanggungjawab menjadi khalifah semasa kekacauan penduduk dan masyarakat.
Berusaha menyelesaikan masalah dan konflik yang berlaku terutamanya salaf faham
yang berlaku antara pihak beliau dan sahabat.
Comments
Post a Comment