Kejatuhan Bani Umayyah
Bani Umayyah merupakan kerajaan yang tertubuh selepas
kematian Saidina Ali Ibn Abi Talib pada 661 Masihi dan sumpah ikrar atau Bai’ah
yang telah diangkat oleh Hasan Ibn Ali terhadap Mu’awiyah Ibn Abu Sufyan.
Mu’awiyah Ibn Abu Sufyan merupakan Khalifah pertama bagi kerajaan Bani Umayyah.
Nama Kerajaan ini diambil bersempena dengan nama keturunan Bani Umayyah iaitu
Umayyah Ibn Abdu Syams Ibn Abdu Manaf. Namun, kerajaan ini juga mengalami
krisis serta berakhir disebabkan kekangan yang berlaku dalam kerajaan Bani
Umayyah.
Antara faktor yang menjadi punca kepada kejatuhan Bani
Umayyah adalah disebabkan sistem pentadbiran yang lompang. Perlantikan putera
mahkota secara warisan atau turun-temurun sebagai pemegang jawatan Khalifah
Bani Umayyah yang seterusnya menimbulkan pelbagai masalah dan krisis dalam
kerajaan Bani Umayyah. Krisis yang berlaku dalam keluarga Umayyah adalah
masalah perebutan kuasa yang menyebabkan goyahnya institusi keluarga dan
kejatuhannya yang berlaku kira-kira dalam tiga dekad. Masalah perebutan kuasa
boleh dilihat dengan jelas semasa pemerintahan Khalifah Sulaiman dan Khalifah
Hisham. Hasrat mereka yang ingin menjadikan keturunan mereka sebagai pemegang
jawatan khalifah yang seterusnya menyebabkan masalah dalam keluarga Umayyah.
Contohnya, Khalifah Sulaiman yang bercadang untuk menukar wasiat ayahnya dan
melantik anaknya sendiri bagi menggantikan beliau dan Khalifah Hisham bercadang
mengeluarkan al-Walid daripada senarai memegang jawatan Khalifah dan ingin
melantik anaknya sebagai putera mahkota yang seterusnya. Walaupun khalifah
sebelumnya telah melantik dua nama sebagai khalifah seterusnya. Usaha mereka
dalam menjadikan anak mereka sebagai Khalifah, siri pembalasan dendam telah
dilakukan oleh keluarga khalifah dan menyebabkan goyahnya institusi keluarga
Umayyah dan secara tidak langsung menyumbang kepada kejatuhannya.
Selain itu, cara dan perlaksanaan pentadbiran yang
berasaskan budaya Arab iaitu berpuak merupakan salah satu faktor kepada
permasalahan dalam pentadbiran. Budaya berpuak memainkan peranan yang penting
dalam kehidupan seharian orang Arab sehingga pemilihan bagi perkhidmatan tentera
juga dikehendaki melalui ujian kesukuan. Budaya berpuak berpaksi kuat dalam
kehidupan orang Arab kerana orang Arab juga pada masa tersebut didaftarkan di
bawah satu suku yang dikenali sebagai “Sistem Mawali”. Penyebaran agama Islam
yang meluas menyebabkan ramai penduduk tempatan yang memeluk Islam dan secara
tidak langsung menyebabkan orang Arab menjadi minoriti dalam kalangan komuniti.
Pemerintahan Umayyah yang digelar sebagai negara Arab dan hanya untuk orang
Arab jelas kelihatan apabila jawatan pegawai tinggi dalam pentadbiran seperti
Gabenor, Timbalan Gabenor, Ketua tentera semuanya dimonopoli oleh orang Arab
sahaja terutamanya di wilayah timur. Hal ini menyebabkan orang Islam yang bukan
Arab tidak berpuas hati dan pergolakan berlaku kerana mereka percaya bahawa
Islam menawarkan hidup yang sama rata dan mereka merasakan hak mereka dirampas.
Rentetan ini, mereka bertekad menyokong dalam membantu mana-mana pembaharu yang
ingin memperbetulkan keadaan.
Walaupun budaya berpuak menjadi tunjang kepada orang Arab
dalam menjadi amalan kehidupan seharian serta menjadi paksi dalam menjalankan
pentadbiran namun, masalah berkenaan kesukuan juga timbul disebabkan persaingan
yang kuat antara puak di Umayyah. Dua puak utama dalam kerajaan Umayyah ialah
puak Yemenis dan Mudaris. Puak Yemenis ialah orang Arab yang tinggal di utara
dan puak Yemenis orang Arab selatan yang tinggal di sepanjang pantai Teluk
Arab, laut Arab dan laut merah. Kedua-dua suku kaum ini memandang rendah
terhadap satu sama lain dan mereka memandang tinggi terhadap suku
masing-masing. Selepas penyebaran Islam, persaingan puak semakin menjadi kerana
orang-orang Arab dari utara mendapat martabat tinggi kerana Nabi Muhammad saw
adalah daripada kalangan mereka dan hal ini menyebabkan persaingan yang menyebabkan
permusuhan. Tindakan khalifah dalam menggunakan satu suku kaum bagi menentang
suku yang lain bagi melemahkan mereka. Namun tindakan khalifah dalam
menggunakan satu suku kaum bagi menentang suku yang lain menyebabkan siri
pemberontakan dan peperangan terhadap Umayyah pada satu sudut dan di antara
putera Umayyah di sisi lain. Contohnya, teknik ini boleh dilihat dalam
pemerintahan Khalifah Hisham pada 105 hingga 125 Hijrah, beliau menukarkan
gabenor Mudaris bagi mengurangkan kuasa suku Mudaris dan pada akhir
pemerintahan beliau, beliau mengambil tindakan drastik dengan menukar polisi
dan menyokong suku Mudaris menentang suku Yemen semula.
Selain itu, kekangan dalam kewangan juga menyumbang
kepada kejatuhan kerajaan Umayyah. Masalah kewangan yang berlaku di Umayyah
adalah berpunca daripada peperangan yang berterusan, kekurangan pendapatan dari
segi harta rampasan(Ghana’im) dan Jizyah. Peperangan yang berterusan telah
menjejaskan ekonomi penduduk kerajaan Umayyah seperti pertanian dan juga
saluran pengairan. Justeru, kesan secara langsung adalah berlaku penurunan
dalam pengeluaran produk pertanian dan cukai yang jatuh secara mendadak. Selain
itu, peperangan berterusan juga menyebabkan kerajaan Umayyah banyak
menghabiskan hasil pendapatan atau kewangan ke atas penyokong sebagai bayaran
tambahan dalam menyediakan keperluan seperti askar tambahan. Perkara ini jelas
terbukti dan boleh dilihat semasa pemerintahan Yazid I iaitu beliau telah
membayar 100 Dinar sebagai tambahan kepada a'ta setiap askar yang mengambil
bahagian dalam kempen al-Hijaz.
Penyebaran agama Islam telah menyebabkan ramai penduduk
yang memeluk Islam dan menyebabkan penurunan kadar pembayaran Jizyah keranan
kurangnya orang yang bukan Islam. Kebanyakan orang yang baru memeluk Islam juga
telah berpindah daripada kawasan luar bandar ke pusat bandar bagi menikmati
kehidupan mereka di bandar dan untuk mendaftarkan nama mereka untuk 'ata yang
menyebabkan penurunan dalam bilangan petani di kawasan luar bandar. Langkah
drastik telah diambil oleh al-Hajjaj bagi membendung masalah kewangan.
Contohnya, al-Hajjaj memutuskan bahawa semua saudara baru perlu membayar
jizyah. Hal ini menyebabkan kepincangan dalam kerajaan Umayyah kerana umat
Islam, orang-orang Arab dan bukan Arab menentangnya kerana ia bertentangan
dengan ajaran Islam. Seterusnya, khalifah Umar II telah membuat perubahan
dengan mengarahkan gabenor-gabenor supaya menghentikan pengutipan cukai Jizyah
daripada orang yang baru memeluk Islam dan melarang orang Islam daripada
membeli tanah kharaj. Namun, dasar ini tidak berjalan secara berterusan kerana
kematian Umar II.
Antara faktor lain yang menyebabkan kejatuhan Umayyah
adalah disebabkan parti pembangkang. Syi’ah merupakan salah satu parti yang
banyak memberikan kerajaan Umayyah cabaran dalam mempertahankan kerajaan
tersebut. Syi’ah merupakan penyokong keluarga Ali Ibn Abi Talib dan mereka
menganggap sesiapa yang memegang jawatan khalifah dan bukan berasal daripada
keturunan Ali adalah perampas kuasa. Pemberontakan parti pembangkang Syi’ah
adalah berpunca daripada kematian Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib dan keluarganya
dan hal ini menyebabkan bermulanya siri pemberontakan yang melemahkan kuasa
Umayyah. Pemberontakan pertama yang dibuat oleh Syi’ah adalah selepas perang
Kerbla pada 61 Hijrah. Syi’ah menjadi sangat terkenal semasa Syi’ah pimpinan
al-Mukhtar al-Thaqafi sehingga dikenali sebagai Kaysaniyyah. Konsep Kaysaniyyah
mempunyai konsep yang berbeza dengan konsep Sunnah iaitu mereka sangat fanatik
dan bercanggah dengan ajaran Islam. Hal ini kerana percaya bahawa Imam Mohamad
Ibn al-Hanafiyya tidak meninggal dunia, dan dia telah tinggal di bukit yang
berdekatan Madinah dan akan datang kembali bagi mengetua penyokong-penyokongnya.
Parti pembangkang Khawarij pula dikenali kumpulan yang
telah berpecah daripada (Kharaju) tentera Khalifah Ali dalam perang Siffin, dan
menarik balik pengiktirafan mereka terhadap Ali sebagai Khalifah dan menafikan
tuntutan Mu'awiyah. Khawarij menolak konsep Syi’ah berkaitan dengan perlantikan
khalifah dan menganggap sesiapa yang layak boleh dilantik menjadi Khalifah dan
mereka juga mencipta konsep mereka sendiri. Punca Khawarij juga menentang
Umayyah adalah kerana sistem perlantikan khalifah yang berdasarkan sistem
warisan. Pemberontakan mereka telah bermula sejak zaman Khalifah Mu’awiyah dan
pemberontakan yang paling memberi impak yang besar adalah semasa pemerintahan
Khalifah Marwan II di Kufah. Seterusnya, satu parti baru diperkenalkan selepas
pemberontakan di Yemen yang dikenali sebagai Ibadiyyah. Mereka percaya pada konsep
yang sama dengan Khawarij berkenaan dengan perlantikan Khalifah sebagai ketua
negara, tetapi mereka berbeza dalam beberapa ajaran yang lain. Ibadiyyah juga
menganggap mereka adalah beransingan daripada Khawarij sedangkan pihak Khawarij
menganggap yang sebaliknya. Aktivi dan siri pemberontakan yang dilakukan
Khawarij sedikit sebanyak melemahkan institusi Umayyah dalam memerintah
kerajaan.
Golongan berpengaruh juga merupakan ancaman yang
merupakan punca kepada kejatuhan kerajaan Umayyah. Antara yang menentang
kerajaan Umayyah ialah, Abdul Rahman Ibn al-Ash’ath dan Al-Harith Ibn Surayj.
Punca penentangan mereka adalah berbeza. Contohnya, Abdullahi Ibn al-Zubair
menyatakan penentangannya terhadap perlantikan Yazid dan menolak untuk
mengangkat ikrar ke atasYazid. Abdullahi Ibn al-Zubair juga merupakan Gabenor
di Hijaz dan berkuasa ke atas Iraq, Mesir dan sebahagian kawasan di Syria.
Apabila Abdul Malik menjadi khalifah, beliau menganggap Ibn al-Zubair merupakan
satu ancaman yang merbahaya kepada beliau di Iraq dan al-Hijaz. Abdul Malik
menangani masalah ini dengan cara berbaik dengan penyokong Abdullahi dan secara
tidak langsung melemahkan kekuasaan beliau. Buktinya, Abdul Malik berdamai
dengan beberapa suku Mudari yang telah menyokong Ibn al-Zubair dan beliau juga
berjaya memenangi sokongan beberapa pemimpin tentera Ibn al-Zubair di Iraq.
Selain itu, penentangan yang dilakukan oleh Abdul Rahman
Ibn al-Ash’ath pula adalah disebabkan hubungannya yang tidak baik dengan
Gabenor Iraq iaitu al-Hajjaj. Permusuhan ini bermula apabila al-Hajjaj
memerintahkan Abdul Rahman yang memegang jawatan sebagai Timbalan Gabenor ke
Sijistan bagi memajukan kawasan timur. Tindakan Abdul Rahman dengan menulis
kepada al-Hajjaj untuk menghentikan kemajuan untuk menyusun semula
wilayah-wilayah yang diduduki dan memberikan askar masa untuk berehat dan menangguhkan
kemajuan mereka tahun seterusnya menyebabkan al-Hajjaj marah dan bertambah
marah apabila para tentera juga menentang perintah al-Hajjaj. Ibn al-Ash'ath
juga mendapat kemenangan berturut-turut berbanding al-Hajjaj kerana ramai orang
di Iraq yang menentang al-Hajjaj dan Umayyah, seperti al-mawali dan al-Qurra’.
Seterusnya, Khalifah Abdul Malik menyediakan angkatan dan diketuai oleh
Maslama. Pimpinan aslama berjaya mengalahkan tentera Ibn al-Ash'ath pada tahun
83 Hijrah dan Al-Hajjaj menulis surat kepada Raja Sijistan untuk menghantar
kepadanya Ibn al-Ash'ath. Raja telah merancang untuk menghantar Ibn al-Ash'ath
ke Iraq, tetapi Ibn al-Ash'ath mati dan sekaligus menyelesaikan masalah di
Umayyah.
Al-Harith Ibn Surayj pula merupakan orang yang
mengkritik dasar Umayyah tentang dasar mereka terhadap penduduk bukan Arab,
umat Islam dan bukan Islam. Pemberontakan telah dilakukan oleh beliau di
Khurasan, beliau juga mengisytiharkan bahawa beliau adalah adalah al-Maddi
(penyelamat) untuk menyelamatkan manusia dari kesakitan dan penderitaan. Namun,
pemberontakan Al-Harith berjaya dipatahkan oleh tentera Umayyah dan beliau
datang semula bagi melakukan pemberontakan yang seterusnya dan berjaya dengan
bantuan orang Turki. Pemberontakan yang dilakukan oleh al-Kirmani juga telah
berjaya dan mereka berdua telah membuat perikatan. Perikatan antara al-Harith
dan al-Kirmani tidak bertahan untuk masa yang lama dan berlaku perang antara
mereka dan al-Harith dibunuh. Kemudian, anak al-Harith meneruskan peperangan ke
atas al-Kirmani dan berjaya membunuhnya juga.
Kesimpulannya, kejatuhan kerajaan Umayyah banyak
dipengaruhi oleh faktor dalaman dan juga luaran seperti masalah pentadbiran dan
parti pembangkang. Masalah pentadbiran yang tidak cekap dan berkesan
menyebabkan institusi Umayyah sedikit goyah. Siri penentangan yang dilakukan
oleh pihak pembangkang menyebabkan kerajaan Umayyah hampir lumpuh dan terkubur.
Hal ini jelas bahawa masalah pentadbiran dan juga penentangan parti pembangkang
merupakan punca terbesar yang menyumbang kepada kejatuhan kerajaan Umayyah.
jelaskan ciri- ciri mata wang kesulatanan melayu melaka
ReplyDeletePengunaan mata wang telah lama digunakan sejak zaman Melaka hingga kini.Penggunaan mata wang hari ini bertitik tolak dengan Zaman Melayu Melaka.Buktikan
ReplyDelete1.jelaskan jenis mata wang
2.ciri2 mata wang kesultanan melayu melaka
3.bandingkan mata wang dahulu dan sekarang