Peranan Khulafa Ar-Rasyidin
Abu Bakar al-Siddiq
Pengenalan
Khalifah
merupakan satu jawatan memerintah negara Islam menggantikan Nabi Muhammad
s.a.w. yang telah wafat. Perkataan khalifah berasal daripada perkataan
‘khulafa’ yang bermaksud pengganti. Tugas dan tanggungjawab khalifah sama
seperti seorang rasul, cuma khalifah tidak diperlengkapkan dengan mukjizat dan
wahyu. Dalam sejarah Islam, terdapat empat orang khalifah yang menerajui
Khulafa al Rasyidin dan cara pemilihan mereka adalah berbeza. Kaedah pelantikan
terawal yang digunakan ialah perundingan beramai-ramai atau lebih dikenali
sebagai musyawarah. Nabi Muhammad s.a.w. tidak meninggalkan sebarang wasiat
mahupun pesanan tentang calon pengganti sebelum baginda wafat. Baginda memberi
kebebasan kepada umat Islam memilih calon khalifah sendiri bagi meneruskan pemerintahan
negara Islam. Oleh itu, umat Islam telah mengadakan rundingan dan
persetujuan tanpa menetapkan calon terlebih dahulu.
Berpandukan
pelantikan Saidina Abu Bakar al Siddiq yang pernah mengimamkan sembahyang
sewaktu Nabi Muhammad s.a.w. sedang uzur, para sahabat seolah-olah dapat meneka
calon khalifah yang pertama. Nama sebenar Abu Bakar al-Siddiq ialah Abdullah
bin Uthman. Beliau berasal dari Bani Tamim. Beliau dilahirkan di Kota Mekah
pada tahun 572 dan meninggal dunia pada tahun 634/13H. Kaum Muhajirin dan Ansar
telah mewakili umat Islam berhimpun di Dewan Bani Saadah untuk berbincang dan
melantik khalifah. Bagi mengelak perselisihan antara Muhajirin dan Ansar,
Saidina Abu bakar al Siddiq mencalonkan Saidina Umar al Khattab mewakili Muhajirin
dan Abu Ubaidah mewakili Ansar sebagai khalifah. Namun, kedua-duanya menarik
diri malah mereka mencalonkan Saidina Abu Bakar al Siddiq sebagai khalifah.
Akhirnya, Saidina Abu Bakar al Siddiq telah dibaiah dalam syura sebagai
khalifah pertama.
Menyelesaikan
masalah golongan al-Riddah
Selepas kewafatan
Nabi Muhammad s.a.w dan Khalifah Abu Bakar memerintah muncul golongan murtad,
enggan membayar zakat dan nabi palsu.Keadaan ini berlaku kerana kebanyakan
orang Islam yang tinggal di luar kawasan Mekah dan Madinah belum dapat memahami
dan menghayati Islam yang sebenar. Setelah Nabi wafat ramai dalam kalangan
mereka yang murtad, enggan membayar zakat dan mengakui nabi-nabi palsu.
Khalifah Abu bakar menyedari kewujudan golongan ini boleh menjadi anasir yang
dapat menghancurkan kerajaan Islam. Sebagai langkah untuk mengatasi ancaman
tersebut, Khalifah Abu Bakar al-Siddiq telah menghantar para utusan kepada
ketua kumpulan-kumpulan tersebut untuk mengajak mereka kembali kepada Islam.
Namun hanya sebilnahan kecil sahaja yang menerima seruan tersebut seperti Bani
Abd Qais di daerah Bahrain.
Memandangkan
golongan tersebut enggan kembali kepada Islam,Khalifah Abu
Bakar al-Siddiq terpaksa mengambil tindakan ketenteraan bagi
menghadapi kedegilan golongan tersebut. Sebanyak 11 buah pasukan tentera telah
ditubuhkan dan diketuai oleh panglima Islam yang terkenal, iaitu Khalid
bin al-Walid.Pasukan tentera Islam ini telah dihantar oleh
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq ke luar kawasan Hijazbagi memerangi
golongan penentang Islam tersebut. Akhimya, gerakan tentera tersebut
memperoleh kemenangan apabila berjaya menundukkan dan mengembalikan
golong an al - Riddah ke pangkuan lslam.
Panglima
Islam, iaitu Khalid bin al-Walid telah berjaya membunuh ketua Bani Tamim,
iaitu Malik bin Nuwairah. Pengikut Malik bin Nuwairah dari Bani Tamim dan
Yarbu' dapat dikembalikan kepada Islam dan membayar zakat seperti
biasa. Musaylimah al-Kadhdhab juga berjaya dibunuh oleh beliau. Ini
menyebabkan ramai pengikut nabi palsu tersebut, iaitu
daripada Bani Hanifah kembali kepada Islam. Begitu juga
dengan kumpulan yang lain. Pasukan tentera Islam yang dibentuk oleh
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq akhirnya telah memperoleh
kejayaan.Kejayaan ini menunjukkan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
telah berjaya menghapuskan semua anasir yang membahayakan kedudukan
Islam. Pasukan tentera yang dibentuk oleh beliau ini juga
kemudiannya menjadi tulang belakang dalam menjaga keselamatan
negara dan umat Islam daripada ancaman musuh.
Melaksanakan
dasar dan ekspedisi ketenteraan
Sebelum Nabi
Muhammad SAW wafat, baginda telah membentuk pasukan tentera yang diketuai oleh
Usamah bin Zaid ke sempada Syam untuk menyerang Ghassan yang ketika itu berada
di bawah jajahan Byzantine.Tidakan tersebut dilakukan kerana beberapa orang
utusan Nabi Muhammad SAW telah dibunuh. Selepas kewafatan Nabi Muhamad s.aw
Khalifah Abu Bakar berhasrat menyambung semula usaha baginda. Walau
bagaimanapun cadangan tersebut kurang dipersetujui oleh sesetengah para sahabat.
Mereka
mencadangan supaya ekspedisi ke sempadan Syam ditangguhkan kerana ancaman
al-Riddah lebih berbahaya dan memerlukan penyelesaian segera. Namun Khalifah
abu Bakar tetap tegas dengan keputusan beliau. Selepas berperang selama 40
hari, pasukan Usamah bin Zaid memperolehi kemenangan. Kemenangan ini
menyedarkan kaum yang berhasrat menyerang Madinah, tentera Islam adalah kuat
dan tidak mudah untuk dikalahkan. Setelah pasukan Usamah kembali ke Kota
Madinah, pasukan beliau ditugaskan menjaga keselamatan Kota Madinah. Tindakan
ini dapat menghindarkan Kota Madinah daripada ancaman kaum Zubyan dan
lain-lain. Khalifah Abu Bakar juga telah menghantar misi ketenteraan yang
diketuai oleh Khald al-Walid ke Iraq bagi memerangi Parsi serta ke Syam bagi
memerangi Byzantine yang sering mengancam kerajaan Islam.
Menentang
Tentera Rom Dan Parsi
Dalam usaha
mengembangkan Islam, Khalifah Abu Bakar As-Siddiq telah menghantar Khalid bin
Said untuk menyebarkan dakwah di daerah Timamah, namun mendapat tentangan daripada
Maharaja Rom iaitu Heraclius sehingga tercetusnya peperangan. Khalifah Abu
Bakar telah mengutus pasukan tentera sebanyak 24 ribu orang sebagai bantuan
yang diketuai oleh Abu Ubaidah Al-Jarrah. Beliau telah menyusun tentera
Islam kepada empat pasukan besar iaitu Abu Ubaidah Al-Jarrah untuk pergi
menyerang pembesar Parsi yang bernama Hurmuz dan manakala Amru ibnul-Ass
ditugaskan ke Palestin, Yazid bin Abu Sufyan ke Damsyik dan Syurahbil bin
Hasanah ke Lembah Jordan. Namun begitu, tentera Islam mula mendapat kemenangan
setelah dipimpin oleh Khalid bin Al-Walid setelah berjaya mengalahkan tentera
Rom yang sebanyak 100 ribu orang pimpinan Theodore, saudara Heraclius Ajnadain
pada 13 Hijrah. Seterusnya, Khalid bin Al-Walid menyerbu kota Damsyik dan
berjaya memasukinya bersama-sama Abu Ubaidah, Amru dan Yazid.
Mengenai
Parsi pula, terdapat banyak pertempuran di antara tentera Islam yang dipimpin
oleh Al-Muthana bin Harithah dengan pemberontak-pemberontak di kawasan
Oman dan Bahrain. Khalifah Abu Bakar As-Siddiq telah mengutuskan Khalid bin
Al-Walid yang baru sahaja selesai menghancurkan gerakan Musailamah Al-Kazzab di
Yamamah. Kedatangan Khalid Al-Walid telah berjaya menakutkan negeri Iraq dan
Hirah sehingga mereka menerima tawaran perjanjian damai dengan tentera
Islam. Selepas itu, beliau telah menakhluki Al-Anbar dan Ainut Tamar.
Khalid bin Al-Walid telah mengutus utusan kepada Hurmuz yang merupakan wakil
Parsi di Ubullah dekat Teluk Parsi dan dikemukakan dengan tiga pilihan; iatu
memeluk Islam, membayar jizyah atau pun peperangan. Maka berlakulah
peperangan yang diberi nama sebagai Zatil Salasil dengan kemenangan di pihak
Islam dan pelabuhan Ubullah dapat ditawan. Selepas itu, Khalifah Abu Bakar
As-Siddiq telah memerintahkan Khalid Al-Walid menuju ke Syria untuk
menggantikan Abu Ubaidah sebagai pemimpin tentera bagi menghadapi tentera Rom.
Memulakan
usaha pengumpulan ayat-ayat al-Quran
Pengumpulan
al-Quran pada mulanya telah dicadangkan oleh Umar bin al-Khattab kepada
Sayidina Abu Bakar apabila ramai penghafaz al-Quran terkorban dalam
peperangan bagi memerangi golongan al-Riddah. Abu Bakar menerima cadangan
tersebut setelah yakin dengan hujah-hujah Umar. Idea ini dibuat apabila
melihat 70 orang Huffaz telah gugur syahid dalam Perang Yamamah. Oleh itu
timbul kesedaran dan keperluan untuk menghimpun ayat-ayat al-Quran ini. Atas
cadangan Umar al-Khattab kemudian dipersetujui oleh Sayidina Abu Bakar, maka
Zaid bin Thabit telah ditugaskan untuk melaksanakan usaha-usaha pembukuannya.
Selain itu, tujuan al-Quran dibukukan ekoran banyat ayat al-Quran yang ditulis
pada kulit-kulit pokok kurma , batu-batu dan kayu sudah banyak yang rosak
sehingga perlu diselamatkan. Pembukuan al-Quran juga dilakukan dengan tujuan
dapat dijadikan pedoman bagi umat Islam sepanjang masa.
Kesimpulan
Secara
kesimpulannya, Khalifah Abu Bakar turut memperlihatkan keupayaan beliau dalam
menjalankan pemerintahan dengan menyelesaikan masalah dalaman serta memelihara
agama Islam serta menyebarkan agama Islam.
Umar
Al-Khattab
Pengenalan
Khalifah
merupakan satu jawatan memerintah negara Islam menggantikan Nabi Muhammad
s.a.w. yang telah wafat. Perkataan khalifah berasal daripada perkataan
‘khulafa’ yang bermaksud pengganti. Tugas dan tanggungjawab khalifah sama
seperti seorang rasul, cuma khalifah tidak diperlengkapkan dengan mukjizat dan
wahyu. Dalam sejarah Islam, terdapat empat orang khalifah yang menerajui
Khulafa al Rasyidin dan cara pemilihan mereka adalah berbeza. pelantikan Umar
al-Khattab ialah dengan mengusul atau mencadangkan seorang calon. Khalifah
sebelumnya mengusulkan nama calon dan akan dibawa ke musyawarah dalam Majlis
Syura dan dibaiah umat Islam. Cara ini digunakan dalam proses pelantikan
khalifah kedua iaitu Khalifah Umar al Khattab. nama sebenar Umar Al-Khattab
bin Naufal keturunan Quraisy Berasal dari bani Adi. Tarikh lahir pada tahun
583M. terkenal dengan sifat berani, tegas, dan berterus terang.Bagi mengelakkan
berulang kembali Gerakan Al Riddah, Khalifah Abu Bakar al Siddiq yang sedang
gering telah mencalonkan Saidina Umar al Khattab sebagai penggantinya.
Pencalonan ini telah dipersetujui umat Islam dan setelah bermusyawarah bersama
para sahabat dan ahli lembaga Majlis Syura, Saidina Umar al Khattab telah
dibaiah oleh umat Islam tanpa bantahan. Cara ini bukan berasaskan keturunan
atau warisan.
Pembentukan
Majlis Syura
Khalifah Umar
telah membentuk satu Majlis Syura yang merupakan lembaga atau majlis perunding
yang tertinggi. Ianya terbahagi kepada dua iaitu Majlis Syura Tertinggi dan
Majlis Syura Am. Anggota Majlis Syura Tertinggi ialah terdiri daripada Uthman
b. Affan, Ali b. Abi Talib, Zaid b. Tsabit, Abdul Rahman b. Auf, Saad b. Abi
Waqas dan Muaz b. Jabal. Semua pekara yang melibatkan masalah politik,
keselamatan dan sosial negara akan dibincangkan bersama-sama dalam majlis
tersebut. Majlis Syura ini juga bertanggungjawab menentukan polisi negara dalam
soal pemerintahan dalaman dan hubungan luar. Melalui amalan sistem syura,
Khalifah Umar dapat mengetahui apa-apa permasalahan yang berlaku kepada negara
dalam semua segi. Beliau juga membuka peluang dan kebebasan yang seluas-luasnya
kepada semua orang untuk mengemukakan fikiran dan pendapat mereka demi kebaikan
dan keadilan Islam, Sehingga beliau menggangap semua manusia yang tidak mahu
memberikan pendapat adalah manusia yang tidak berfaedah Beberapa prinsip syura
yang diutamakan oleh Khalifar Umar Al-Khattab. Antaranya ialah :
i.
Kewajipan pemerintah bermesyuarah dengan rakyat dan rakyat wajib memberi
kerjasama yang diperlukan.
ii.
Syura adalah bersendikan keikhlasan, semata-mata untuk menegakkan kebenaran dan
keadilan Islam.
iii.
Semua golongan adalah wajib melaksanakan atau mentaati keputusan musyawarah
yang telah dibuat, termasuklah golongan yang telah dikalahkan suaranya.
Membahagikan
Wilayah-Wilayah Islam
Perkembangan
Islam yang semakin luas dengan pembukaan negara-negara Islam yang baru telah memerlukan kepada
pentadbir bagi menguruskan sesebuah negara. Dengan perluasan kuasa ini,
Khalifah Umar telah membahagikan kerajaan Islam yang semakin luas kepada
beberapa wilayah demi menjaga kelicinan pentadbiran Islam. Umar meletakkan
beberapa orang pegawai untuk menjalankan pentadbiran. Mereka yang dilantik
hendaklah datang ke Mekah pada tiap-tiap tahun selepas menunaikan haji untuk
membuat laporan. Khalifah Umar dikatakan berkebolehan dalam memilih
pegawai-pegawai yang cekap bagi melicinkan pentadbiran, sebagai contohnya
Muawiyah b. Abu Sufian, Amru b. al-Ash, Mughirah b. Syu’bah dan Zaid b. Sumyah.
Sebelum seorang Gabenor itu dilantik, mereka haruslah mengisytiharkan harta
mereka bagi mengelakkan dari menerima rasuah. Inilah syarat yang dikenakan oleh
Khalifah Umar Al-Khattab bagi menjamin keadilan dan kesucian Islam.
Memperbaharui
undang-undang pentadbiran tanah
Perluasan kuasa
Islam menuntut kepada Khalifah Umar untuk melakukan pembaharuan terhadap sistem
tanah. Di Mesir, Syria, dan Iraq misalnya, segala tanah-tanah awam adalah
menjadi milik kerajaan tempatan dan segala hasil dari tanah tersebut akan
digunakan untuk membiayai kemudahan-kemudahan awam negara itu juga.
Khalifah Umar menetapkan tanah-tanah yang dimiliki oleh penduduknya tidak
akan dirampas tetapi ianya akan dikenakan cukai. Tentera atau umat
Islam dari negara lain tidak dibenarkan mengambil tanah dari negara jajahan
kecuali melalui pembelian. Ini berbeza dengan amalan-amalan sebelumnya dimana
tanah-tanah akan dibahagikan kepada tentera yang menyertai peperangan.
Mempergiat
dan mengembangkan pendidikan
Sumbangan
Khalifah Umar dalam bidang pendidikan memang tidak boleh dipandang ringan dan
dipandang begitu sahaja. Beliau telah mendirikan pusat- pusat pengajian
Islam di kota- kota Basrah, Kufah, Fustat dan sebagainya. Guru- guru agama
telah dihantar ke pusat- pusat ini sedangkan imam- imam pula dihantar ke masjid-
masjid. Asas pendidikan Islam yang disebarkan oleh mubaligh dan para
ulama’ pada zaman Umar pastinya berasaskan dan berteraskan Al- Quran dan Hadis.
Begitu juga masalah rukun- rukun Islam, Iman, Ihsan dan seumpamanya yang
mendasari kehidupan umat Islam. Inilah di antara isu- isu yang
dibicarakan oleh para ulama’ ketika mengembangkan Islam sama ada di zaman Umar
atau zaman sekarang. Dalam usaha mengembangkan peluasan penyebaran agama dan
pendidikan Islam, para ulama’ dan mubaligh di hantar ke segenap pelusuk wilayah
kekuasaan Islam. Pada zaman pemerintahan Khalifah Umar Al- Khattab, beliau
telah menghantar Abdullah bin Mas’ud ke Kufah dan Abu Musa Al- Asy’ari ke
Basrah di negeri Iraq.
Ekonomi
Dalam bidang
ekonomi, Khalifah Umar telah membina terusan dan tali air untuk menambahkan
lagi hasil pertanian seperti Empangan Abu Musa di Basrah dan Terusan Amirul
Mukminin sepanjang 111 kilometer di Mesir. Rakyat juga digalakkan meneroka
tanah baru untuk pertanian di samping mengusahakan tanah terbiar. Khalifah Umar
juga telah memperkenalkan pelbagai jenis cukai. Cukai jizyah yang dikenakan
terhadap golongan zimmi juga tidak memberatkan. Cukai kharaj pula dikenakan
berdasarkan jenis tanaman dan kesuburan tanah. Bagi mengawal aliran masuk
pendapatan negara melalui sistem jizyah dan kharaj, maka baitumal telah
didirikan oleh Khalifah Umar. Beliau menubuhkan Baitulmal (Institusi
Perbendaharaan Negara) bagi tujuan mengumpul dan menguruskan harta dan khazanah
kerajaan.Sebarang bentuk hasil negara samada melalui cukai seperti Kharaj (cukai
tanah), Jizyah (cukai perlindungan), Ghanimah (harta rampasan perang), Usyur
(cukai perniagaan) atau harta peninggalan orang mati yang tiada waris akan
dimasukkan ke dalam Baitul Mal.
Kesimpulan
Khalifah Umar
al-khattab yang merupakan khalifah yang kedua dalam kerajaan khulafa
ar-Rasyidin telah memberi banyak sumbangan kepada umat islam dan seterusnya
memberi teladan yang baik untuk dijadikan ikutan umat islam. Kegigihan dan
perjuangan Khalifah Umar bin al Khattab di dalam menegakkan ajaran agama Islam
telah memberi kesan yang mendalam pada kerajaan Islam pada masa itu. Kepimpinan
beliau adalah berpandukan akidah yang benar dan sanggup berkorban bagi
mempertahankan agama. Merealisasikan al-Quran terutama dalam akhlak dan
penghidupan sehingga menjadi qudwah hasanah, iaitu contoh yang baik.
Uthman
bin Affan
Pengenalan
Khalifah
merupakan satu jawatan memerintah negara Islam menggantikan Nabi Muhammad
s.a.w. yang telah wafat. Perkataan khalifah berasal daripada perkataan
‘khulafa’ yang bermaksud pengganti. Tugas dan tanggungjawab khalifah sama
seperti seorang rasul, cuma khalifah tidak diperlengkapkan dengan mukjizat dan
wahyu. Dalam sejarah Islam, terdapat empat orang khalifah yang menerajui
Khulafa al Rasyidin dan cara pemilihan mereka adalah berbeza. Kaedah
perlantikan Uthman b. Affan ialah mengusulkan beberapa orang calon. Khalifah
Umar al Khattab yang sedang tenat akibat tikaman seorang keturunan hamba Parsi
telah menyebut nama Saidina Uthman bin affan, Saidina Ali bin Abi Talib, Abdul
Rahman bin Auf, Talhah bin Ubaidillah, Zubair al Awwam dan saad bin Abu Waqas.
Musyawarah diadakan dan Abdul Rahman bin Auf dipilih mempengerusikan
musyawarah memilih pengganti khalifah. Undian telah dibuat dan akhirnya Saidina
Uthman bin Affan mendapat kelebihan undi setelah empat orang calon menarik
diri. Khalifah Uthman bin Affan memerintah sebagai khalifah ketiga dalam
Khulafa al Rasyidin.
Perluasan
wilayah
pembukaan dan
penawanan wilayah-wilayah baru yang terletak di Antalia dan Asia kecil sebelah
barat. Wilayah yang lain berjaya di tawan oleh Cyprus, Afghanistan, Samarkand,
Tasykent, Khurasan, dan Tabrastan di sebelah Timur dan Timur Laut, sementara
Libya, algeria, Tunisia dan maghribi yang terletak di sebelah bahagian Utara
Afrika turut ditawan oleh kaum muslimin. Dunia islam sewaktu pemerintahan
Uthman, terbentang luas gagasannya, mencukupi bahagian Benua Asia dan Afrika,
di antaranya wilayah-wilayah Uzbekistan, Persi, Iraq, Armenia, Azerbaijan,
Turki, Syria Palestin, Jordan, Mesir, Yaman termasuk kawsan-kawasan di teluk
dan semenanjung Arab.
Seluruh
kawasan dan wilayah itu terhimpun dan bernaung dalam satu gagasan dan
panji-panji yang berdaulat, sekaligus mengangkat islam dan ummah sebagai sebuah
empayar dan kuasa baru yang lebih besar, dibandingkan dengan empayar-empayar
Byzentyne dan Parsi. Dalam waktu yang sama, Islam turut bertapak di habsyah,
dan sebahagian kawasan di sebelah Timur dan Afrika Tengah. Disamping itu,
dengan kemasukan wilatah-wilayah itu ke dalam gagasan dan wadah Islam selain
senanjung Arab, Yaman, dan pesisir yang tersedia wujud, maka Islam muncul
sebagai sebuah Empayer yang lebih hebat dari gabungan Empayer Parsi dan
Byzentine yang berusia lebih 1000 tahun sebelum masehi sebagaimana disebut
sebelum ini.
Pembukuan
Al-Quran
Perluasan kuasa
telah menyebabkan penyebaran Islam terjadi secara meluas. Apabila ramainya
orang-orang yang memeluk Islam sudah tentu banyaknya perbezaan antara sesuatu
wilayah dengan wilayah yang lain dari segi mereka mempelajari Islam. Apa yang
paling ketara sekali ialah dalam masalah mereka mempelajari Al-Quran. Banyak
terdapatnya perbezaan bacaan yang membawa kepada salah bacaan antara satu
tempat dengan tempat yang lain. Dengan keadaan ini banyak terjadinya salah
faham dan saling tuduh menuduh sesama orang Islam dalam menyatakan siapakah
yang betul pembacaannya.
Oleh itu
Khalifah Uthman telah mengadakan satu naskhah Al-Quran yang baru yang mana
ianya digunakan secara rasmi untuk seluruh umat Islam. Khalifah Uthman telah
menggunakan lahjah Bahasa Quraish dan yang mana Al-Quran yang berbeza telah
dibakar. Al-Quran inilah yang digunakan hingga kehari ini yang mana ianya
dikenali dengan nama Mushaf Uthmani. Langkah-langkah ini bertujuan untuk
menjamin kesucian Al-Quran sebagai sumber perundangan Islam.
Memelihara
kesucian al-Quran
Al-Quran al-Karim
adalah tertulis dalam bahasa arab, yang merupakan bahasa asing bagi jutaan
manusia yang memeluk islam ketika itu. Apabila mereka membaca mushaf al-Quran
maka bacaan mereka menimbulkan kekeliruan dari sudut bacaan (qira’ah) ekoran
dari tulisan dan salinan yang berbeza. Bagi mengelakkan al-Quran tercemar dari
sudut tulisan dan bacaan maka Khalifah Uthman mengambil langkah memusnahkan
salinan-salinan yang terdapat di Syria, Basrah, kufah, Mesir dan lain-lainnya,
dan menetapkan cuma mushaf yang terdapat di Madinah sahaja yang diakui
kesahihannya, dan sekaligus menjadi satu-satunya mushaf tumpuan dan rujukan
bagi kaum Muslimin seluruhnya yang dikenali sebagai mushaf uthmani.
Pencukaian
dan perbendaharaan
Pendapatan hasil
cukai untuk perbendaharaan meningkat dam hasil itu dipergunakan sebaiknya demi
kepentingan dan kebajikan rakyat. Imbuhan ditambah untuk pelbagai peringkat dan
golongan rakyat, dan pada bulan-bulan Ramadhan, orang-orang miskin dan mereka
yang tidak berupaya disediakan makanan untuk berbuka puasa. Peruntukan
perbelanjaan bangunan diambil dari wang perbendaharaan untuk membina jalan,
jambatan, masjid, projek perumahan dan kelengkapan tentera. Beliau merupakan
Khalifah pertama yang mengambil keputusan bagi pembiayaan tetap untuk para
Muadzin.
Comments
Post a Comment