Tanzimat
DEFINISI KONSEP
Tanzimat yang
disebut sebagai Tanzimat Khairie membawa maksud pembaharuan ke arah
kebaikan (beneficent Legislation) yang diambil daripada kanun tanzim etnik
iaitu penyusunan semula. Tanzimat Khairie merupakan istilah khas bagi peraturan
baru Kerajaan Turki Uthmaniyyah yang bererti penggubalan bagi kebajikan. Kata
dasar bagi Tanzimat ialah mengatur, menyusun dan memperbaiki (satu gerakan
reformasi atau pembaharuan yang telah dijalankan oleh Turki Uthmaniyah pada
1839 hingga 1876). Gerakan Tanzimat merupakan gerakan bagi mendapatkan hak
perundangan dan pemodenan bagi masyarakat dan Daulah Uthmaniyyah. Gerakan ini
merupakan usaha yang dilakukan oleh Gazi Hassan Pasa dan Halil
Hamit Pasa semasa pemerintahan Abdul Hamid 1 pada tahun (1774
–1789). Tanzimat merupakan satu usaha bagi memisahkan Daulah Uthmaniyyah
daripada cara hidup yang tradisional dengan mengubah kesemua aspek
kehidupan dengan sesuatu yang lebih moden yang diambil dari Barat. Semasa
pemerintahan Sultan Abdul Majid, baginda telah menyusun satu peraturan baru
yang lebih dikenali sebagai Tanzimat atau reorganization. Terdapat dua
piagam yang dikenali sebagai Hatt-i Sherif Gulhane dan Hatt-i
Humayyun. Tanzimat pada mulanya hanya bertujuan untuk memeperbaiki
pentadbiran telah membawa perubahan dalam bidang intelektual hasil daripada
penubuhan sekolah-sekolah, kemajuan teknologi percetakan, penerbitan media,
aktivit penterjemahan dan pendedahan terhadap gaya hidup masyarakat Barat.
PIAGAM-PIAGAM
TANZIMAT
Hatt-I
Syarif Gulhane
Tanzimat bermula
dengan pengisytiharan Hatt-I Syarif Gulhane (Piagam Kamar Merah Fasa I) yang
dibuat oleh Sultan Abdul Majid (1839 – 1861), putera kepada Mahmud II, pada
tahun 1839M. Tindakannya telah mendapat sambutan para negarawan Uthmaniyyah
yang berpengaruh dan pernah terdedah kepada pengaruh Barat pada zaman Selim III
dan Mahmud II dahulu. Piagam Gulhane lebih bersifat sekular. Hal
ini kerana ianya menyeru kepada reformasi yang melibatkan kepada
perubahan-perubahan terhadap institusi-institusi masyarakat, tanpa
membelakangkan hukum syarak sebagai undang-undang bagi negara
Uthmaniyyah. Piagam ini diwujudkan bagi meliputi segala aspek
kehidupan manusia.
Antara
kandungan piagam adalah menjanjikan keselamatan nyawa, kehormatan atau
maruah dan harta benda untuk semua rakyat tanpa mengira agama. Piagam
juga menjamin pembicaraan secara adil dan terbuka serta mengutamakan
persamaan hak untuk semua kaum tanpa mengira agama yang dianutinya. Dalam
piagam ini juga, seseorang yang dituduh akan diadili mengikut syariat Islam dan
hukuman tidak akan dijatuhkan kecuali selepas perbicaraan dan
pemeriksaan. Perlanggaran terhadap kehormatan seseorang juga tidak
dibolehkan. Hak milik terhadap harta dijamin dan tiap-tiap orang
mempunyai kebebasan terhadap harta yang dimilikinya. Oleh itu, hak
memiliki harta oleh keluarga penjenayah tidak akan terhapus, begitu juga dengan
harta penjenayah tidak akan dirampas. Jaminan ini dinikmati oleh semua
rakyat Uthmaniyyah tanpa mengira agama dan mazhab.
Piagam
Hatt-I Humayyun
Pada 1 Februari
1856, Piagam Hatt-i Humayyun diperkenalkan. Piagam ini menunjukkan bahawa
segala jaminan yang ditentukan dalam Hatt-i Sharif Gulhane dan yang bersesuaian
dengan dasar Tanzimat adalah disahkan dalam Hatt-i Humayyun. Begitu juga dengan
keistimewaan yang diberikan kepada masyarakat Kristian dan selainnya juga
disahkan. Sekiranya terdapat diskriminasi dalam hal agama, bangsa dan
bahasa, maka ianya akan dihapuskan.
Di
samping itu, piagam ini menyebut bahawa masyarakat Kristian dan bukan Islam
dibenarkan untuk menganut mana-mana agama dengan bebas dan tiada paksaan dalam
beragama. Semua rakyat tanpa mengira bangsa dan agama layak memohon dan
menjawat jawatan awam, memasuki sekolah awam atau tentera. Mereka juga boleh
mendirikan sekolah-sekolah. Melalui dasar Tanzimat, pembaharuan
berdasarkan Barat dilaksanakan secara meluas dalam semua aspek, iaitu
pentadbiran, ekonomi dan perundangan. Reformasi perundangan telah
melahirkan undang-undang baru seperti Kanun Keseksaan dan Kanun Perniagaan
serta Perdagangan Laut. Mahkamah baru juga diwujudkan untuk menguatkuasakan
kanun baru, seperti Mahkamah Perdagangan, Mahkamah Campuran (mixed court),
Mahkamah Sivil dan Jenayah .
ASPEK-ASPEK
PEMBAHARUAN TANZIMAT
Aspek
Pentadbiran
Perubahan yang
berlaku sekadar memperkemaskan lagi pentadbiran pusat dengan mewujudkan
kementerian-kementerian sebagai menyambung dasar-dasar yang dimulakan oleh
Sultan Mahmud II. Contohnya Kementerian Kerjaya, Kementerian Pelajaran dan
Kementerian Polis. Di samping itu Majlis Diraja yang dibentuk oleh
baginda telah ditukar menjadi Majlis Tanzimat, yang berfungsi dalam merangka
segala pembaharuan dari segi undang-undang dan mengawal rasuah dalam
pentadbiran. Ahli-ahli majlis yang dipilih terdiri daripada mereka
yang berpendidikan Barat sahaja.
Aspek
Pendidikan
Pada tahun 1846,
berdasarkan saranan yang dibuat oleh suruhanjaya, satu sistem pendidikan yang
baru telah diwujudkan iaitu aliran akademik yang terpisah daripada pengawasan
pihak ulama. Selain itu, pengajian juga dijalankan dari peringkat sekolah
rendah hingga ke peringkat universiti. Namun, pelaksanaan terbantut
kerana hanya beberapa buah Rushdiyeh (sekolah menengah) dan sekolah rendah
sahaja yang ditubuhkan, manakala universiti pula ditubuhkan beberapa tahun kemudiannya.
Pada tahun 1868, semasa pemerintahan Sultan Abdul Aziz (1861-1876M), sebuah
Maktab Diraja Uthmaniyyah telah dibina di Galatasaray dengan menggunakan bahasa
Perancis sepenuhnya melainkan dalam subjek yang berhubung terus dengan
kebudayaan Turki. Pada masa itu juga kurikulum ala-Barat digunakan dengan
lebih serius.
Aspek
Perundangan dan Keadilan
Pada mulanya
Empayar Uthmaniyyah telah ditadbirkan menurut Syariat Islam dan Kanun (Hukum
Adat). Apabila Tanzimat dilaksanakan, beberapa peraturan baru telah
diadakan tanpa penglibatan atau pengetahuan ulama. Pembaharuan-pembaharuan yang
dibuat menyentuh soal-soal jinayat, tanah, perniagaan dan pelayaran yang diubah
suai daripada undang-undang Perancis. Pada waktu yang sama juga, mahkamah
sekular dibentuk bagi menjalankan undang-undang baru. Misalnya pada tahun 1847,
mahkamah-mahkamah bahagian sivil dan jenayah telah dibentuk dengan para
hakimnya dilantik daripada kalangan orang-orang Eropah dan tempatan.
Pelaksanaan ini menyebabkan status ulama menjadi lemah dan kuasa mereka dalam
hal undang-undang sekaligus diketepikan. Dalam pada itu, pihak berkuasa
Uthamniyyah telah berusaha untuk memecahbelahkan para ulama sehingga mewujudnya
dua golongan iaitu ulama kerajaan yang menjadi sebahagian birokrasi dan ulama
bebas. Golongan ulama menjadi lemah dan tidak dapat menyekat usaha pembaharuan
kerana sumber kewangan mereka iaitu harta-harta wakaf telah diambil alih oleh
kerajaan. Tanpa pendapatan yang kukuh mereka tidak dapat bertindak dengan
berkesan.
Aspek
Komunikasi
Selepas
pelaksanaan Tanzimat, telah terbit beberapa surat khabar dan sumber-sumber
kesusasteraan lain yang membuka jalan ke arah modenisasi. Segala alat
media masa ini digunakan bagi menyebarkan idea-idea baru Barat yang lahir sejak
tercetusnya Revolusi Perancis pada tahun 1789. Kerajaan Uthmaniyyah jugatelah
membaiki sistem perhubungan dan pengangkutan negara. Buktinya, pada tahun 1855
perkhidmatan telegraf telah dimulakan dan diikuti dengan perkhidmatan kereta
api sekitar tahun 1866. Segala langkah dan dasar yang yang dijalankan ini
adalah bagi memperkukuhkan sistem pertahanan negara. Pihak berkuasa Uthmaniyyah
telah membina beberapa jambatan dan jalan raya. Namun, kemajuan segi sistem
pengangkutan dan perhubungan tidak seimbang. Sebagai contoh, sesetengah
provinsi lebih maju dari segi jalan-jalan dan jambatan, manakala yang lainnya
terus ketinggalan. Hal ini berlaku kerana segala pembinaan dibuat adalah
berdasarkan kepada keperluan pertahanan ketenteraan berbanding memberikan
kemudahan kepada rakyat.
Aspek
Ekonomi
Dalam bidang
ekonomi, pembaharuan yang dibuat tidak seimbang kerana kurang mendapat
perhatian daripada tokoh-tokoh Tanzimat. Sektor Pertanian yang menjadi tulang
belakang ekonomi Uthmaniyyah tidak dimajukan. Akibatnya hasil pertanian tidak
bertambah dan merumitkan kepada kaum petani apabila mereka dibebankan pula
dengan cukai yang tinggi. Tanah-tanah dalam Empayar Uthmaniyyah pula dibolot
oleh segelintir tuan tanah sahaja. Aktiviti perindustrian pula hanya
dijalankan secara kecil-kecilan. Bagi menampung keperluan pembangunan negara.
Daulah Uthmaniyyah terpaksa meminjam wang daripada pihak pemodal seperti
British dan Perancis. Akibat daripada pengeluaran dalam negeri yang
berkurangan, perbelanjaan pembangunan serta peperangan yang semakin meningkat.
Daulah Uthmaniyyah terpaksa berhutang kepada pemodal asing. Dengan itu, negara
Uthmaniyyah telah terjerat dalam skema penjajahan Barat, iaitu daripada segi
ekonomi ianya terus bergantung kepada Barat bagi mendapatkan bahan-bahan
import, sama ada makanan atau peralatan dan juga modal bagi perbelanjaan
pembangunannya. Lanjutan daripada itu, akhirnya kemerdekaan Empayar Uthmaniyyah
terus tergugat dan terpaksa tunduk kepada kemahuan kuasa-kuasa Barat.
Comments
Post a Comment