Port Klang Free Zone: PKFZ
Institusi Mega Distribution Hub telah dibangunkan bagi melaksanakan projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang atau lebih dikenali sebagai Port Klang Free Zone (PKFZ). Pada tahun 1990, Kerajaan telah memutuskan bagi menjadikan Pelabuhan Klang sebagai sebuah pusat muatan dan pengedaran serantau. PKFZ dilaksanakan adalah untuk membangunkan Konsep Zon Bebas yang menggabungkan antara aktiviti Zon Perdagangan Bebas dan Zon Perindustrian Bebas dalam satu kawasan. Dengan penggabungan kedua-dua aktiviti ini, PKFZ dapat menawarkan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan serta dapat menapung lebih banyak kargo termasuk menyelia kemudahan pembangunan International Processing Centre dan Entreport and Transhipment.
Bagi membangunkan projek PKFZ ini, sebidang tanah di
Pulau Indah, Pelabuhan Klang, yang terletak bersebelahan dengan Pelabuhan Barat
(Westport) telah dikenalpasti, iaitu Lot 67894, Mukim Klang, Daerah Klang; luas
4,044,000 meter persegi atau 404.44 hektar (1,000 ekar); kategori pertanian;
syarat nyata untuk tanaman kelapa sawit; keadaan tanah rendah, berlumpur dan
berair; milik Koperasi Pembangunan Pulau Lumut Berhad – ½ bhg dan Kuala Dimensi
Sdn. Bhd – 1/2 bahagian.
Pembangunan bagi projek PKFZ yang berdekatan dengan
Pelabuhan Barat, telah digubal berpandukan kepada Jebel Ali Free Zone
International (JAFZA) di Dubai yang tersohor sebagai sebuah zon bebas yang
berjaya dan berkembang pesat di peringkat antarabangsa dijangka akan dibuka
kepada pelabur pada Jun 2006, lebih awal daripada yang dijangkakan. JAFZA
mempunyai 20 tahun pengalaman di pelabuhan dan pengurusan dalam zon bebas dan
banyak membantu kerajaan dalam membangunkan zon bebas di Morocco dan Djibouti.
Terdapat 50 syarikat beroperasi dari JAFZA selepas lima tahun beroperasi tetapi
angka melonjak kepada 5,000 syarikat dari 120 negara dalam masa 20 tahun. Hal
ini secara langsung membuatkan Malaysia memilih JAFZA sebagai perunding bagi
projek PKFZ yang bakal dijalankan. Berikutan kepada kejayaan ini, dia
mengatakan bahawa JAFZA akan menggunakan teknik dan rangkaian pemasaran yang
sama untuk menarik pelabur ke PKFZ.
Oleh itu,
JAFZA, pereka dan pengurus PKFZ, berunding secara aktif bersama dengan 33
syarikat dari seluruh dunia. Oleh itu, pengkaji akan memperjelaskan
perkembangan, kepentingan dan isu-isu yang berkaitan dengan PKFZ terutamanya
isu scandal dan rasuah PKFZ.
PERKEMBANGAN
PORT KLANG FREE ZONE (PKFZ)
Satu
Perjanjian Persafahaman telah dipersetujui dan ditandatangani antara pihak LPK
dan JAFZA pada 27 Jun 2001. Perjanjian yang ditandatangani ini merupakan
perjanjian Consultation Agreement dan Management Agreement. Dalam perjanjian
Consultation Agreement, perjanjian ini memerlukan pihak LPK membayar
consultation fees kepada JAFZA yang berjumlah RM 994,438. Hal ini secara
langsung memerlukan JAFZA menyediakan dan mengemukakan Laporan Pelan Induk dan
Strategi Pemasaran kepada pihak LPK. Bagi perjanjian Management Agreement
pula, JAFZA akan menerima sebanyak RM 46.74 juta. Pihak JAFZA perlu memastikan
bahawa pihaknya dapat membekalkan perkhidmatan yang merangkumi aspek pemasaran
promosi, teknikal, dan operasi serta pengurusan dan pentadbiran. Selain
itu, mereka juga perlu menyediakan rancangan tahunan untuk PKFZ Sdn. Berhad
yang merangkumi prospek seperti bajet tahunan, aliran tunai tahunan dan
cadangan keperluan kakitangan.
JAFZA juga akan bertanggungjawab menguruskan PKFZ, akan
menawarkan servis dan kemudahan di dalam PKFZ, jualan, pemasaran dan operasi.
JAFZA juga akan membantu dalam merekrut dan melatih kakitangan PKFZ dan
menawarkan servis kepada pelanggan. Bagi JAFZA, hubungannya dengan Pelabuhan
Klang adalah sejajar dengan rancangannya bagi mewujudkan rangkaian pengurusan
zon bebas dunia dari ibu pejabatnya di Dubai. Mereka telah mula mempromosikan
PKFZ di beberapa negara. Pautan dagangan di PKFZ akan merangkaikan kepada 120
negara dan menyambungkan kepada 500 pelabuhan di seluruh dunia melalui laluan dagangan
utama.
Pihak JAFZA juga mencadangkan kepada PKFZ agar projek ini
dilaksanakan dalam tiga peringkat. Dalam peringkat yang pertama, (Kickoff and
Outreach) dirancang akan dilaksanakan antara Jun 2004 hingga Jun 2005 yang
mengandungi “Infrastructure and Initial Phase Development, Legal and Regulatory
Framework Implementation dan Securing of Initial Working Capital Requirement”.
Bagi peringkat yang kedua pula, (Building Brand) pula akan dilaksanakan dalam
tempoh 2005 hingga 2006. Ianya mengandungi “establishment of tenant services,
ongoing sales and marketing dan expansion of PKFZ linkages”. Bagi
peringkat yang ketiga pula, (Full Growth) akan dilaksanakan dari tahun 2007.
Peringkat ini akan memastikan “PKFZ reaching its steady state allowing economies
of scale to kick in and foundations of Stage 1 to be leveraged for an expansion
of services and market”.
Namun, perkhidmatan JAFZA sebagai perunding kepada LPK
telah tamat pada 18 Julai 2007 dan perkara secara tidak langsung menyebabkan
JAFZA secara mutlak keluar daripada menguruskan projek ini. Hal ini
kerana berlaku perbezaan pendapat yang ketara antara mereka mengenai cara
pengurusan PKFZ. JAFZA melihat perkara ini bukan sebagai kesalahan PKA mahupun
individu yang lain, tetapi politik di Malaysia dan persekitaran perniagaan yang
tidak dapat menyokong kepada perubahan segera dan rancangan inovatif.
Mengikut kepada perjanjian Management Agreement yang telah ditandatangani,
perjanjian tersebut telah memberi kuasa penuh kepada JAFZA untuk mengawal pengoperasian
PKFZ termasuk harian dan pemasaran. Namun, berlaku campur tangan apabila pihak
LPK mula melantik syarikat PKFZ Sdn. Berhad bagi menguruskan kepentingan dalam
projek PKFZ. Syarikat PKFZ Sdn. Berhad dipengerusikan oleh Datin Paduka O.C.
Phang (Pengurus Besar LPK) dan dianggotai oleh wakil-wakil daripada MIDA,
Kementerian Kewangan, Federation of Malaysian Manufacturers (FMM) / The
Chartered Institute of Marketing Malaysia (MACIM), Malaysian International
Chamber of Commerce and Industry (MICCI), Westports dan Kerajaan Negeri
Selangor.
Pembelian
tanah
Pemerolehan
tanah bagi projek pembangunan yang melibatkan Kerajaan Persekutuan boleh
diperolehi melalui empat kaedah iaitu pemberimilikan, perizaban, pembelian
terus dengan tuan tanah berasaskan prinsip willing buyer willing seller, dan
pengambilan dengan menggunakan kuatkuasa APT 1960 (Akta Pengambilan
Tanah). Dalam pemerolehan tanah bagi projek PKFZ, kaedah yang diputuskan
diperingkat awal adalah melalui kaedah pengambilan tanah. Kerajaan Persekutuan
berpandangan Kementerian Pengangkutan patut memohon untuk mengambil alih tanah
tersebut mengikut subseksyen 3(1)(a) APT 1960 bagi tujuan awam dan seterusnya
tanah tersebut didaftarkan atas nama Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) yang
kemudiannya dipajak kepada LPK untuk tujuan pembangunan dengan alasan bahawa
tanah yang diambil akan kekal menjadi milik PTP berdasarkan peruntukan Perkara
83(5) Perlembagaan Persekutuan. Pendapat ini disokong oleh Penasihat
Undang-Undang Negeri Selangor yang menyatakan pengambilan tanah di bawah
subseksyen 3(1)(b) APT 1960v.
Pemberian milikan tanah seluas ekar kepada Koperasi
Pembangunan Pulau Lumut adalah dengan tujuan pertanian. Tujuan untuk pertanian
dan tanah itu perlu dibahagi kepada setiap ahli Koperasi supaya usaha pertanian
tersebut dapat dijalankan. Namun, pada masa kini, kawasan tersebut bukan
kawasan pertanian. Usaha yang dilakukan oleh Lembaga Pelabuhan Klang
adalah bertujuan bagi memiliki perusahaan yang meletakkan pengilang-pengilang
dalam tempat perdagangan zon bebas. Hal ini adalah supaya pengusaha-pengusaha
boleh membuat barangan-barangan dengan tidak tertakluk kepada cukai Kerajaan
Persekutuan di kawasan perdagangan tersebut. Perkara ini secara langsung
menyebabkan kawasan tersebut dipanggil Free Trade Zone dan supaya urusan niaga
dengan perdagangan antarabangsa dapat dilakukan dengan lebih mudah dan
efektif.
Seterusnya, Syarikat Dimensi menjalankan urus niaga bersama dengan Koperasi Kemajuan Pulau Lumut. Kerajaan Negeri Selangor juga terlibat dalam usaha tersebut kerana proses tersebut membenarkan penggunaan tanah daripada pertanian kepada komersial dan perlu mendapatkan kelulusan daripada Kerajaan Negeri Selangor. Apabila tanah tersebut diproses untuk menjadikan tanah tersebut bukan sebagai tanah pertanian tetapi sebagai tanah komersial iaitu bangunan-bangunan dan tanah itu disediakan untuk pembangunan hartanah.
Seterusnya, Syarikat Dimensi menjalankan urus niaga bersama dengan Koperasi Kemajuan Pulau Lumut. Kerajaan Negeri Selangor juga terlibat dalam usaha tersebut kerana proses tersebut membenarkan penggunaan tanah daripada pertanian kepada komersial dan perlu mendapatkan kelulusan daripada Kerajaan Negeri Selangor. Apabila tanah tersebut diproses untuk menjadikan tanah tersebut bukan sebagai tanah pertanian tetapi sebagai tanah komersial iaitu bangunan-bangunan dan tanah itu disediakan untuk pembangunan hartanah.
Isu pemerolehan tanah bagi melaksanakan projek ini telah
tertunggak selama beberapa tahun kerana terdapat perbezaan pandangan antara
Kerajaan khususnya Kementerian Kewangan dan Peguam Negara dengan LPK dan KDSB.
Kementerian Kewangan dan Peguam Negara berpandangan bahawa tanah itu sepatutnya
diperolehi secara pengambilan balik di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960
manakala pihak LPK dan KDSB ingin tanah ini diperolehi secara pembelian.
Selain daripada itu, terdapat juga perbezaan pandangan antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri Selangor berhubung kaedah pengambilan tanah
di bawah Akta Pengambilan Tanah, 1960 (APT 1960). Kerajaan Persekutuan
berpandangan bahawa Kementerian Pengangkutan patut memohon untuk mengambil alih
tanah tersebut di bawah Seksyen 3 (1)(a) APT, 1960 bagi tujuan awam dan
seterusnya tanah tersebut didaftarkan atas nama Pesuruhjaya Tanah Persekutuan
yang kemudiannya dipajak kepada LPK untuk tujuan pembangunan.
Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri Selangor
berpandangan tanah tersebut sepatutnya diambil alih di bawah Seksyen 3 (1) (b)
APT 1960 dengan alasan bahawa projek ini bukan projek kegunaan awam secara
langsung. Tanah ini juga akan dimajukan secara komersial dan tidak dinikmati
secara terus oleh orang ramai. Disebabkan itu, Kerajaan Negeri Selangor telah
menganugerahkan tanah pertanian seluas 404.4 hektar (lebih kurang 1,000 ekar)
di Pulau Indah kepada Koperasi Pembangunan Pulau Lumut Berhad (KPPLB) pada
Februari 1991. KPPLB juga telah menjual lebih kurang 500 ekar daripadanya
dengan jumlah sebanyak RM31 juta kepada Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB) pada
bulan Oktober 1994. KPPLB kemudiannya telah bersetuju untuk menjual baki tanah
seluas 500 ekar lagi kepada KDSB dengan harga RM65 juta di mana RM7 juta telah
dibayar oleh KDSB. Dengan itu, harga purata 1,000 ekar tanah yang dibeli oleh
KDSB daripada KPPLB adalah RM2.20 sekaki persegi.
Penilaian telah dibuat sebanyak 4 kali oleh Jabatan
Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) terhadap tanah bagi projek ini
berdasarkan kepada permohonan daripada pihak LPK dan Kementerian Pengangkutan.
Berlaku beberapa kali penilaian dan penilaian yang ketiga telah dikeluarkan
pada 29 September 2000. Penilaian telah dilakukan berasaskan kepada
special Value. JPPH mencadangkan harga RM21.00 sekaki persegi jika bayaran
dibuat oleh LPK secara tunai dan RM25.00 sekaki persegi jika bayaran dibuat
secara tertunda. Penilaian special value adalah berdasarkan kepada terma dan
syarat bahawa KDSB akan menyediakan infrastruktur yang terdiri daripada
perparitan, jalan masuk utama, jambatan, menambun tanah, memberi
sumbangan. Selain itu, Kaedah “Discounted Cash Flow” (DCF) yang
memerlukan bayaran pendahuluan tahun pertama sebanyak 5%, kadar kupon 6.0%
(faedah), dan tempoh bayaran balik selama 15 tahun.
Pada 12 Jun 2001, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan
Sri Samsudin Hitam memaklumkan secara bertulis kepada Dato’ Zaharah Shaari,
Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan keputusan YAB Menteri Kewangan bahawa
Kementerian Pengangkutan dan LPK hendaklah melaksanakan sendiri projek PKFZ,
dan tanah yang diambil di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960 dan dibiayai
melalui peruntukan Kementerian Pengangkutan dan kemudian disewa pajak kepada
LPK untuk dibangunkan.
Penilaian kali keempat telah dibuat atas permintaan
Kementerian Pengangkutan JPPH terhadap tanah seluas 1,000 ekar yang ditawarkan
oleh KDSB. Nilaian ini dibuat bagi tujuan membayar pampasan kepada pemilik
tanah sekiranya Kerajaan bercadang untuk mengambil balik tanah bagi
melaksanakan projek PKFZ. Berdasarkan surat daripada Timbalan Ketua Pengarah
JPPH kepada Ketua Setiausaha Perbendaharaan bertarikh 1 Ogos 2001, harga tanah
bagi maksud pampasan (sekiranya tanah diambil balik melalui Akta Pengambilan
Tanah 1960), adalah RM10.16 sekaki persegi iaitu berjumlah RM442.13 juta.
Asas penetapan harga tanah tersebut adalah berdasarkan nilai pasaran terbuka,
keseluruhan tanah diambil balik, 500 ekar tanah ditambun dan bakinya tanah
paya, Jalan masuk utama ke lot berkenaan belum dibina, tanah pajakan dengan
baki 92 tahun dan kaedah perbandingan akan digunakan.
Perbincangan antara Menteri Pengangkutan dengan ahli
Lembaga Pengarah KPPLB dan wakil Kementerian Kewangan telah diadakan pada 30
Januari 2002. Di dalam mesyuarat tersebut, wakil Kementerian Kewangan,
Tuan Hj Abdul Rahim Mokti memaklumkan pandangan daripada Kementerian Kewangan
bahawa tanah bagi projek PKFZ diperolehi secara pengambilan balik tanah
(acquisition) oleh Kerajaan Persekutuan secara berasingan daripada pembangunan
infrastruktur supaya ianya lebih telus. Pengambilan tanah berasaskan nilaian JPPH
pada nilai RM10.16 sekaki persegi.
KDSB boleh dipertimbangkan untuk membangunkan tanah. Kos projek ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan. Satu memorandum telah dibentangkan oleh Kementerian Kewangan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri yang mencadangkan supaya tanah untuk projek PKFZ diperolehi secara pengambilan balik di bawah Akta Pengambilan Tanah, 1960 dan tidak dibeli. Ini disebabkan tanah tersebut mengandungi 8 gadaian dan 5 caveat persendirian yang mana sekiranya tanah tersebut dipindah milik ia akan menjadi bebanan kepada Kerajaan kerana segala kepentingan terhadap gadaian atau cagaran di atas tanah tersebut akan beralih dan risiko terhadapnya akan ditanggung Kerajaan. KDSB juga telah menjual 5 bahagian daripada tanah tersebut dengan keluasan 100 ekar. Oleh itu KDSB tidak boleh menjual tanah tersebut sebagai satu lot besar.
KDSB boleh dipertimbangkan untuk membangunkan tanah. Kos projek ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan. Satu memorandum telah dibentangkan oleh Kementerian Kewangan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri yang mencadangkan supaya tanah untuk projek PKFZ diperolehi secara pengambilan balik di bawah Akta Pengambilan Tanah, 1960 dan tidak dibeli. Ini disebabkan tanah tersebut mengandungi 8 gadaian dan 5 caveat persendirian yang mana sekiranya tanah tersebut dipindah milik ia akan menjadi bebanan kepada Kerajaan kerana segala kepentingan terhadap gadaian atau cagaran di atas tanah tersebut akan beralih dan risiko terhadapnya akan ditanggung Kerajaan. KDSB juga telah menjual 5 bahagian daripada tanah tersebut dengan keluasan 100 ekar. Oleh itu KDSB tidak boleh menjual tanah tersebut sebagai satu lot besar.
Pada 6 November 2002, Kerajaan bersetuju supaya tanah
bagi projek ini dibeli secara willing buyer willing seller dan harga tanah
dibeli pada kadar RM25 sekaki persegi berdasarkan special value dan discounted
cash flow serta bayaran balik harga tanah dibuat secara tertunda selama 15
tahun. Pada hari yang sama (6 November 2002), dengan kelulusan diberi
oleh Kerajaan, Pengurus Besar LPK telah menghantar surat tawaran kepada KDSB
untuk membeli tanah 1000 ekar pada kadar RM25 sekaki persegi dengan harga
RM1.088 bilion. Seterusnya, pada 12 November 2002, beliau telah
menandatangani Perjanjian Jual Dan Beli Tanah dengan KDSB. Perjanjian tersebut
menetapkan bahawa harga tanah adalah RM1.088 bilion pada kadar RM25 sekaki
persegi, Kadar faedah adalah 7.5% setahun dan ini menjadikan kos keseluruhan
pembelian tanah berjumlah RM1.81 bilion, faedah dikecualikan bagi tahun pertama
dan kedua, pembayaran tertangguh selama 15 tahun, pendahuluan sebanyak 10%. Dan
moratorium selama 4 tahun.
Pemilihan
KDSB sebagai pemaju
Kuala
Dimensi Sdn. Berhad (KDSB) telah dipilih sebagai kontraktor dan perunding oleh
Pengurus Besar LPK. Namun, arahan Perbendaharaan dan Pekeliling adalah
tertakluk kepada peraturan perolehan Kerajaan. Kontraktor pembinaan dan
perunding dilantik berikutan dengan Kementerian Kewangan menetapkan kontrak
kerja pembangunan dibuat secara tender terbuka dan kos pembangunan projek PKFZ
pula dibiayai melalui terbitan bon jangka panjang dengan jaminan Kerajaan Pada
bulan Jun 2001. KDSB
telah dilantik sebagai kontraktor oleh LPK bagi projek pembangunan PKFZ melalui
rundingan secara terus. Perjanjian Jual Dan Beli Tanah yang ditandatangani
antara LPK dan KDSB pada bulan November 200 juga mensyaratkan bahawa KDSB
dilantik sebagai kontraktor pembangunan PKFZ walaupun kelulusan daripada
Kementerian Kewangan tidak diperolehi untuk dikecualikan daripada proses tender. Pelantikannya
juga sebagai pemaju bagi melaksanakan projek ini secara keseluruhannya juga tidak
dimaklumkan kepada Kerajaan terlebih dahulu.
Perlantikan
juru ukur.
BE Sdn.
Berhad telah dicadangkan oleh pihak LPK sebagai perunding ukur bahan bagi
projek PKFZ dengan mengemukakan cadangan kepada Kementerian Kewangan. Namun
Kementerian Kewangan telah pun meluluskan tiga firma perunding yang lain iaitu
juru ukur Bahan H&A. Disebabkan kos projek yang tinggi dan memerlukan
ramai tenaga professional, ASA-CM Juruukur Bahan Sdn. Berhad dan RK Partnership
telah dilantik untuk kerjasama. LPK juga telah mengemukakan rayuan melalui
Kementerian Pengangkutan supaya firma Perunding BE Sdn. Berhad turut dilantik
sebagai perunding ukur bahan dan rayuan tersebut diterima.
Konsortium QS4 merupakan nama bagi kesemua firma
perunding yang bergabung. Kos bayaran bagi perlantikan juru ukur memakan
belanja sebanyak RM4.64 juta dan perunding BE Sdn. Berhad bertindak sebagai
wakil perunding. Tempoh perkhidmatan mereka adalah selama 36 bulan mulai bulan
November 2004 hingga Oktober. Antara bidang tugas yang perlu dijalankan
adalah seperti menyedia dan menyiapkan semua dokumen kontrak yang berkaitan,
menyedia dan menyiapkan semua dokumen kontrak yang berkaitan, melaksanakan
perkhidmatan ukur bahan, dan banyak lagi.
Tugas
Kerajaan Negeri Selangor
PKFZ
merupakan sebuah anak syarikat LPK seperti yang sedia maklum, LPK pula
merupakan sebuah institusi Kerajaan Persekutuan dan dikawal selia oleh
Kementerian Pengangkutan. Peranan negeri Selangor adalah cuba untuk membantu
dan mengemaskini urusan tanah yang merupakan kuasa Kerajaan Negeri. Selain itu,
peranannya juga adalah menghadiri dan membincangkan tentang keputusan-keputusan
yang dibuat oleh LPK.
Kerajaan Negeri ada memberikan tanah kepada
Koperasi Pembangunan Pulau Lumut. Ahli Lembaga Pengarah pada masa tersebut
terdiri daripada, iaitu Tuan Haji Onn Ismail, Pengerusi sekarang Tan Sri Haji
Onn Ismail, Yang Berhormat Dato Haji Abdul Rahman bin Palil, Tuan Haji Raslan
Ahya, Encik Hashim bin Sibilik, Encik Hailani bin Mustafa, Tuan Haji Main bin
Sulaiman, Encik Salik bin Yusuf, Encik Churiki bin Atim, Encik Rahim bin
Salleh. Mereka merupakan Ahli-Ahli Lembaga Pengarah yang memberikan tanah
seluas 1 ribu ekar kepada Kemajuan Koperasi Pulau Lumut. Apabila keputusan itu
dibuat, Mesyuarat Kerajaan Negeri ke-11/92 yang bersidang pada 8 Januari tahun
1990 telah meluluskan pemberi milikan tanah sebanyak 404 hektar lebih kurang 1
ribu ekar kepada Koperasi Pembangunan Pulau Lumut dan pentadbiran tidak dapat
mengenal pasti tentang tujuan tanah tersebut dijual kepada Syarikat Dimensi.
Bagaimanapun, syarikat tanah tersebut dalam milikan PKFZ.
Pembiayaan
projek melalui bon.
Melalui
perjanjian pembangunan yang ditandatangani, KDSB akan mendahulukan kos
pembangunan projek dan LPK pula akan membayar secara tertunda mengikut jadual
pembayaran yang dipersetujui. Bagi membiayai kos pembangunan tersebut, KDSB
telah mengaturkan penerbitan Sekuriti Hutang Persendirian (PDS) kepada pelabur
secara jemputan. Sebanyak 4 siri Sekuriti Hutang Persendirian berjumlah
RM3.685 bilion telah dikeluarkan bagi membiayai kos pembangunan projek PKFZ.
Jenis Sekuriti Hutang Persendirian yang dikeluarkan adalah Bon Kadar Tetap dan
Commercial Paper/Medium Term Notes.
Malaysian Rating Corporation Berhad (MARC), dua Menteri
Pengangkutan telah mengeluarkan 4 surat sokongan bagi mendapatkan penarafan
yang baik. Surat-surat sokongan itu dianggap sebagai satu jaminan oleh Kerajaan
bahawa LPK akan berada dalam keadaan yang boleh memenuhi obligasinya di bawah
perjanjian jual beli tanah dan juga perjanjian pembangunan. Oleh itu, MARC
telah memberi penarafan “AAA” terhadap penerbitan bon berkenaan. Namun, pihak
LPK tidak memaklumkan kepada MARC kedudukan sebenar kewangannya yang ketika itu
tidak mempunyai sumber yang mencukupi untuk memenuhi obligasinya.
Selain daripada surat sokongan, Datin Paduka O.C. Phang,
Pengurus Besar LPK telah mengeluarkan 3 Letter of Undertaking kepada pemegang
amanah PDS iaitu OSK Securities Berhad. Surat yang pertama bertarikh 2 Jun 2004
telah menjanjikan bahawa LPK akan memohon peruntukan daripada Kerajaan untuk
membiayai projek PKFZ. Manakala suratnya bertarikh 9 Disember 2005 dan
bertarikh pada 28 April 2006, menyatakan bahawa LPK akan memohon peruntukan
daripada Kerajaan bagi membiayai pembangunan tambahan projek PKFZ dan akan
mengeluarkan arahan kepada bank untuk meremit dana daripada Special Reserve
Account atau Special Code of Account yang diselenggarakan oleh LPK kepada KDSB.
Kos pembangunan yang dibiayai melalui terbitan bon jangka
panjang oleh LPK dengan jaminan Kerajaan pula memerlukan bon diterbit mengikut
keperluan dan lebihan wang akan diguna untuk membayar balik bon lebih awal
serta bayaran sewa pajakan tanah, wang terbitan bon akan dikreditkan ke
akaun khas dan Kerajaan sebagai joint signatory dan kos pembangunan perlu
diteliti dengan terperinci dan keperluan ditetapkan. Kerja pembangunan juga
akan dilaksanakan secara tender terbuka.
Pada 27 Jun 2007, Kerajaan juga telah memberi kelulusan
berhubung dengan peningkatan kos projek PKFZ kepada RM4.63 billion dan jaminan kerajaan
bagi penerbitan bon yang bernilai RM4.63 billion termasuk kupon oleh
KDSB. Kelulusan ini telah diberi disebabkan pengeluaran beberapa siri
letter of support oleh Menteri Pengangkutan yang secara implicit merupakan
jaminan daripada kerajaan dari segi undang-undang. LPK diberi pinjaman mudah
sehingga RM4.63 billion untuk membiayai projek PKFZ. Kerajaan juga memutuskan
supaya pegawai yang terlibat dalam perbuatan melanggar prosedur yang serius
sehingga meletakkan kerajaan dalam keadaan serba salah wajar dikenakan
tindakan.
Comments
Post a Comment